Tam altı aydır dünyanın gündeminde, milyonlarca kişi kullanıyor, türkiye’de de hızla gelişiyor.
Tik Tok’tan bahsediyoruz…
Son döneme damga vuran uygulamalar arasında yer alan, fotoğraf, video paylaşım ve mesajlaşma uygulaması Tik Tok, en çok indirilen uygulamalar arasında yer aldı. “Anı yaşa, yaratıcılığını paylaş” mottosu ile kısa videoların paylaşım platformu olarak öne çıktı. Dünyada 150 den fazla ülkede, yarım milyar insanın indirmiş olduğu uygulama, ülkemizde de en çok indirilen uygulamalar arasında (bu yazı yazıldığında Appstore da en çok indirilen 9.uygulama idi) yer alıyor. Peki bu uygulama nedir? Son dönemde alevlenen Tik Tok'un gizliliği ihlal ettiği iddaaları doğru mu?
Hem telefonda hem de bilgisayarda kullanılabilen Tiktok, ücretsiz olarak yüklenebiliyor. Uygulama üzerinde sesli görüşme ve mesajlaşma gibi seçenekler de bulunuyor. Ayrıca Tik Tok'da ile grup mesajlaşma, klüp kurma, sticker gibi özellikler de mevcut. Bir çok özellik var ancak Tik tok un ana teması 15 saniyelik videoları paylaşarak bir topluluk oluşturmak. Kolay video yapma araçları ile beraber özel efektler ekleyebilme özelliği sunan Tiktok, Instagram, Youtube, Vine ve Snapchatten özellikler taşıyor. Vine'ın kapanması ile beraber belli özellikleri ile bir çok Vine kullanıcısını da bünyesine katmış gözüküyor. Tiktok'ta da aynen diğer sosyal mecralar gibi fenomenler var. Ve bu fenomenler TikTok ile beraber hareket ederek çeşitli akımlar oluşturabiliyorlar.
TikTok 15 saniyelik kısa videoların yüklendiği bir platform. Diğer sosyal medya platformlarındaki gibi arkadaşlık yani takip özelliği ve mesajlaşma özellikleri de var. Tiktok Çin merkezli ByteDance şirketine ait. Çin'de ilk hizmet vermeye başladığında 2016 yılında Douyin adı ile piyasaya çıkıyor. 2017 yılına gelindiğinde musical.ly’i satın alarak büyüyen şirket, 2018 yılında Douyin ve musical.ly kullanıcılarını birleştirerek Tiktok alını alıyor. 2018’de Softbank Group’tan 3 milyar dolarlık yatırım alan Tiktok bundan sonraki dönemde çok hızlı bir büyüme ile dünyanın en değerli startupı olmayı başarıyor. Şu an için Tiktok'un piyasa değeri 75 milyar dolardan fazla... ByteDance’ın kurucusu Zhang Yiming ise henüz 35 yaşında ve 4 milyar dolar kişisel serveti ile Çin’in en zengin 35. kişisi...
Tiktok'u genelde 14-17 arası yaşlara sahip çok genç bir kitle yoğun olarak kullanıyor. Bu çocuk denebilecek yaştaki kitlenin yoğun olarak kullanıyor olması da, uygulama ile beraber bir çok soru işaretini beraberinde getiriyor. Acaba bu paylaşım platformu, gençlerde bağımlılık mı yapıyor? Eğlenceli videoların büyüsüne kapılan çocuk yaştaki gençler, içerik olarak bomboş videolarla zaman mı öldürüyor? Yeterli editöryel denetim olmadığı için acaba "teşhirciliğe" mi dönüşüyor? İşte tartışmalar da tam bu noktada başlıyor.
Uygulama içerisindeki videoları incelediğinizde ise bu tip endişelerin hiçte yabana atılır endişeler olmadığını anlayabiliyorsunuz. Tiktok videolarında, kendi veya çevresindekilerin sağlığını tehlikeye atanlardan, bağırıp, çağıranlara; soyunarak cinselliğini öne çıkartanlardan, hakaret ve argo ifadelere bolca rastlamak mümkün. Üstelik bu videolara 13'den küçük kullanıcılar da (Normalde uygulamada13 yaş sınırı var, ancak bunu ispat için belge ibrazı gerekmediğinden sağlıklı denetim yapmak zor) yetişkin kullanıcılar da ulaşabildiğinden, 14 yaşındaki bir gencin çektiği çıplaklık içeren bir video, 60 yaşındaki bir kişi tarafından görülebiliyor
Dünyada bir çok ülke bu sebeple uygulmayı incelemeye almış durumda. Endonezya TikTok’u “pornografi, uygunsuz içerik ve küfür” içeren videoları nedeniyle yasakladı. Hindistan, uygulamayı “sosyal felaket” oluşturma potansiyeline sahip olarak değerlendirerek, incelemeye aldı.
Bakalım bu paylaşım sitesinin ülkemizdeki geleceği nasıl olacak?