THY uçağı, Zonguldak’ı pas geçerek Ankara Esenboğa’ya iniş yaptı. Zonguldak Havalimanı’na iki kez iniş yapmayı deneyen uçak hava koşulları gerekçesiyle başarılı olamadı ve rotayı Ankara’ya çevirdi. 12 Mayıs 2019 tarihinde İstanbul- Zonguldak uçak seferlerini başlatan Türk Hava Yolları 15 günde üçüncü kez Zonguldak Havaalanına iniş yapamayarak sefer iptal etti. Saat 10.00’da Zonguldak’tan İstanbul’a gitmen için bilet alan yolcular ise bir kez daha mağduriyet yaşadı. Daha önceki seferlerinde de hava şartlarından dolayı pas geçilen Zonguldak havaalanı bu sefer günlük güneşlik bir havada, rüzgarsız ve görüş mesafesinin net olduğu bir günde gerçekleşti.
 
Üstelik azgın Karadeniz bile o gün süt-liman bir şekilde dalgasız ve hareketsizdi…
 
 
 
Karadeniz’in dalgasının bu uçuşla ne ilgisi var?
 
 
 
Uçağın denize inecek hali yok ya!
 
 
 
Zaten, bu iniş sadece deniz uçaklarına nasip olsun…
 
 
 
Ancak, THY uçağı deniz ve hava şartları uygun olduğu halde neden pas geçti…
 
 
 
Ankara’ya inmek zorunda kaldı…
 
 
 
Bir açıklama gelecektir…
 
 
 
“Ankara” ve “pas geçme” kelimesi aynı cümlede kullanılınca aklıma geçmişte kaleme aldığım Ankara macerası geldi…
 
Konu hava yolu olduğu halde, deniz yolları çağrışımı yaptı…
 
 
 
O makaleyi tekrar paylaşıyorum…
 
İnşallah bu konu ile THY seferleri arasında kader birliği yapmaz…
 
Son dönemde Zonguldak’ta yaşanmış bir yolculuk hikayesi…
 
 
 
Olay eski değil, son nesil gemilerin satılmadan kısa bir süre yaşanmış…
 
 
 
‘Ankara gemisiyle Zonguldak’tan yapılan bir yolculuk hikayesi…’
 
 
 
Üç tarafı denizlerle çevrili ülkemizin deniz filosu da güçlüydü. Yeni gemiler Denizcilik İşletmesi kurumuna kazandırıldı. Bu gemiler limanlar arasında mekik dokudular. Karadeniz hattında İstanbul’dan Rize’ye kadar haftada 2-3 tarifeli sefer konuldu. Zonguldak insanını bir asır boyu bu gemiler başka limanlara taşıdı. İş dünyasını, malzeme, erzak ve özlemleri yerlerine teslim etti.
 
1980 yılından sonra diğer iç dinamikler gibi denizcilik sektörü de kan kaybetti ve seferler azaldı, yolcu yetersizliği, yüksek maliyet gerekçesiyle kaldırıldı ve bu gemiler özelleştirme rüzgarına kapılarak teker-teker satıldılar.
 
Karadeniz hattında çalışan en son nesil “Ankara ve Samsun” gemileri kardeşti. Artık onlarda yoklar…
 
Zonguldak’ta yaşayan Karadenizli çoktur, tatillerde köylerine gidip hasret giderir, bağ bahçelerinde çalışırlar. Eskiden tercihleri genelde denizyolu olmuştur. Deniz havası alarak yolculuk etmek, kamarada dinlenerek, gezerek, görerek seyahat etmenin güzelliği tarifsizdir.
 
 Zonguldak limanı Karadeniz’in önemli uğrak noktasıdır. Denizcilik işletmesinin gemi filosunun azaldığı 90’lı yıllarda zoraki koyduğu tarifeli seferlerin birinde Zonguldak’tan Rize’ye gitmek isteyen bir aile çarşıdaki acenteden kamaralı bilet almak ister, geminin dolu olduğu sadece Pulman koltuklu yer olduğunu bildirilir. Bileti satın alırlar. Geminin geldiği gün ve saat rıhtımda beklerler. Gemi varış saatinde gelmez, bekleyen onlarca yolcu ne olduğunu anlamak için kılavuz ve acenteye sorar. ‘Geminin hava ve deniz şartlarının elverişli olmaması dolayısıyla limana uğramadan geçtiği’ cevabını alırlar ve biletleri iade edilir. Cevap bazı yolcuları tatmin etmez, çünkü güneşli bir hava ve durgun bir deniz vardır. Üstelik bu liman azgın dalgalarda bile yolcu transferi yapan limandır. İtiraz ederler, ama sonuç çıkmaz.
 
Bir sene sonra aynı gemi ve aynı serüven tekrarlanır, yolcular bu kez kararlıdır. Hak aramak vatandaşlık görevimiz der ve meteorolojiden o gün ve saate ait hava ve deniz raporu alıp olayı mahkemeye taşırlar. Mahkeme ses getirir ama sonuç getirmez. Ancak bir sonraki gemi seferlerinin limana uğramasında etkili olmuştur. Yolculuk başlar ancak Pulman koltuklu yolcuların sayısı çoğunluktadır. İnsanlar kamaralı yolcuları takip ederler. Kamaralar kilitlidir ve kalan yolcu yoktur...
 
Sinop, Samsun, Trabzon limanına kadar takip ederler. Limanlarda inen ve binen yeni yolcuların hepsi ‘Pulman koltuk’ biletli yolcudur. Yolcular arasında yapılan istişarede, yer olmadığı için kimseye Kamaralı bilet verilmediği öğrenilir. Kalabalık ortamda Pulman koltuklarda yolculuk etmek insanları yorar, yapılan tutarsız hizmet amacına ulaşır ve deniz yolculuklarına ilgi azalır, daha sonraki yıllarda insanlar kara yolculuğunu tercih etmeye başlarlar…
 
Denizcilik filosuna ait en yeni yolcu gemilerinin de hazin sonuna ağır-ağır gelinmiş olur. Son yıllardaki yolcu sayısındaki eksilme ve devlete yüklediği yüksek maliyetler öne sürülerek, türünün son örneği ‘Ankara ve Samsun’ gemileri zarara çalıştığı gerekçesiyle satılırlar…
 
Geçmişte, Türk Deniz Yolları Ankara gemisi Zonguldak’ı pas geçti…
 
Şimdi, Türk Hava Yolları uçağı da Zonguldak’ı pas geçip Ankara’ya indi…
 
Bu Ankara Zonguldak trafiği artık bizi çok yordu!!!
 
 
 
Yüksel Yıldırım