ÖZEL HABER - Zonguldak-Devrek karayolunun Beycuma yol ayrımından itibaren yapımı planlanan 6,4 kilometrelik yolun 32.640.000 liralık ihale bedeli, henüz 2. kilometrede %80 oranında bitti. Uzmanlar bu hesaba göre, yolun ancak 83 milyona tamamlanacağını söylüyor.
 

Halkın Sesi karayolları dosyasının ikinci sayfasını açıyor. Gazetemizin ulaştığı bilgiler Zonguldaklılar, yıllardır, en düşük yol kalitesine mahkûm edilirken, bir türlü bitmeyen çalışmalar, yapılan proje ve imalat hataları nedeniyle inanılmaz bir kaynak savurganlığı yapıldığını da gösteriyor. Halkın Sesi’nin görüşüne başvurduğu uzmanlar, sorunun uygulanan ihale sisteminden kaynaklandığını dile getiriyor. Ulaştığımız bilgilere göre bu tip ihalelerin neredeyse tamamı davetiye usulüyle yapılıyor. Kamu İhale Kanunu’na göre davetiye usulünün ancak olağanüstü şartlarda kullanılması gerekiyor. Artık sıradan hale gelen usule göre, belirlenen 3 firmaya davetiye gönderilerek ihale çağrısı yapılıyor. Kazanan firmadan, güzergâhı belirlenen yolun imalat projesini yapması da isteniyor. Yüklenici firma, işi, en çok para kazanacağı şekilde projelendirerek daha en baştan milyonlarca lira kârla çalışmaya başlıyor.
 

1,9 KİLOMETREYE 26 MİLYON ÖDENMİŞ
 

Zonguldak-Devrek karayolunun Beycuma sapağından belde merkezine kadar olan yapım işi tam da böyle bir öykü taşıyor. 3400 nüfuslu Beycuma beldesinin ana yol ayrımından belde merkezine kadar olan mevcut 2 şeritli asfalt yolun yenilenmesine karar veriliyor. Karayolları, 2017 yılında, yolun, 2A diye tanımlanan standarda göre yapılması için ihale ediyor. 6,4 kilometre uzunluğundaki,  2 şeritli yolun yapımı işini, 32.640.000 TL teklifle bir firma kazanıyor. İddiaya göre, arazide hiçbir sondaj, topografik ölçüm yapılmadan açılan ihaleyi kazanan firma, yol ayrımından itibaren çalışmalara başlıyor. Doğru düzgün bir uygulama projesi de olmayan işi firmanın hazırlatıp, idareye onaylattığı noktasal, detay projelerle yapılıyor. Bu şekilde, iki yılda ancak, 1.9 km’lik kesimi, asfaltı hariç tamamlanarak trafiğe açılıyor. Sözleşme yılı fiyatları ile 2 kilometre yola 26 milyon TL, yani işin toplam bedelinin yaklaşık %80’i harcanıyor. Uzmanlar bu orantı ile hesaplandığında 32 milyon bedelli yolun ancak 83 milyon TL harcanarak tamamlanabileceğini söylüyor. Buna 2017’den bu yana fiyat farkları ve KDV eklenince ortaya dudak uçuklatan bir rakam çıkıyor.
 

MÜŞAVİR FİRMALAR NE İŞ YAPIYOR
 

Bu tip projeleri ücreti Karayollarınca ödenen müşavir firmalar denetliyor. Müşavir firma proje hazırlanması sırasında, danışmanlık ve ilk onay mercii olarak görev yaparken, yapım aşamasında denetim hizmeti de veriyor. Projeye ya da tekniğine uygun olmayan imalatların yenilenmesine karar verip, iş programı ve ödemeleri takip etmekle görevli müşavir firmalar, olan bitene büyük ölçüde sessiz kalarak, oluşan kamu zararına ortak oluyor. Öte yandan yüklenici firmanın, yapılan imalatların projelerini genelde imalat bittikten sonra Karayollarının onayına sunması tam bir kuralsız çalışma düzeni ortaya çıkarırken olan devletin milyonlarına oluyor.