Zonguldak’ta 57 yıl önce inşa edilen Fevkani Köprüsü için ODTÜ’nün hazırladığı 2014 tarihli raporda bakım ve onarım yapılmasına dikkat çekilirken, henüz somut bir çalışma başlatılmadı. Zonguldak Belediyesi ise 100 ton çelik ile güçlendirilmesinin gerekli olduğu köprüye çiçek ekmekle yetindi. Yaklaşık 3 yıl önce Çaycuma’da yıkılan köprüde onlarca kişi hayatını kaybetmişti.
1958 yılında yapılan ve kentin ulaşım sıkıntılarının çözülmesi amaçlanan Fevkani Köprüsü, 57 yıldır Zonguldaklılara hizmet veriyor. Her gün binlerce kişinin altından ve üstünden geçtiği köprüde, tehlike çanları ile çalmaya başladı. 2012 yılından bu yana onlarca kurum ve üniversitenin uyarılarına rağmen, Zonguldak Belediyesi hiç bir adım atmadı. Zonguldak’ta Soğuksu, Gazipaşa, Acılık ve Çaydamar semtlerini birbirine bağlayan köprü için 2014 yılında Ortadoğu ve Teknik Üniversitesi hazırladığı raporu Zonguldak Belediye Başkanlığı’na sunmuştu.
Risk sebebiyle 2012 yılında trafiğe kapatılan köprü; ODTÜ’nün raporu doğrultusunda 3 ila 3.5 tona kadar olan araçların 30 kilometre hızı aşmamak kaydıyla 2014 yılında kullanımına açılmıştı. Son 7 yıldır ani çökme tehlikesi bulunan köprü için köprü altı esnafı Zonguldak Belediye Başkanlığı’nın tadilat ihalesi yapacağı yönündeki duyumları dile getirse de henüz somut bir adımın atılmaması tartışmaları beraberinde getirdi.
ODTÜ’NÜN RAPORU: “KALAN ÖMRÜ EN AZ 20 SENE”
Öte yandan kentin farklı güzergahlarını birbirine bağlayan köprü için 2014 yılında rapor sunan ODTÜ ise 60 ila 100 ton arası çelikle köprünün güçlendirilmesi gerektiğini ifade etti. Yaklaşık bin 200 ton çelik ağırlığına sahip köprünün sadece 60 ila 100 ton arası çelik kullanılarak iyileştirilebileceği hazırlanan raporda en dikkat çeken konu oldu. Yapılan iyileştirmelerle köprünün ömrünün en az 20 yıl olduğu da raporda yer aldı.
2014 tarihli raporda ise yerel çürümelerin haricinde önemli bir sorun gözlemlenmediği belirtildi. Çürümelerin ise yapılacak çalışmalarla onarılması gerektiği ifade edildi. Hazırlanan raporun bir bölümünde ise köprü için özel güçlendirme projesine gerek olmadığı belirtilerek şöyle denildi:
“Köprü üzerinde güvenlik için 30 km/saat üzeri hıza izin verilmemelidir. Köprünün mevcut kullanımını kötü yönde etkileyecek aşırı yüklemelerden kaçınılmalıdır. Köprünün deprem iyileştirilmesi için çeşitli elemanların eklenmesi düşünülmektedir. Köprü için özel bir deprem güçlendirme projesi hazırlanmasına gerek yoktur. Bununla birlikte köprü açıklıklarının olası bir deprem sırasında mesnet bölgelerinden çıkmamaları için mesnet oturma bölgelerinin genişletilmesinde fayda vardır.”
“BELEDİYEYE DESTEK OLURUZ”
Öte yandan Fevkani Köprüsü altında 96 adet işyeri ise faaliyetlerini sürdürüyor. Olası faciadan ilk önce etkilenecek olan işyeri sahipleri ise Zonguldak Belediye Başkanlığı’nın somut bir adım atmasını bekliyor.
Köprü altı esnaflarından Sezai Yılmaz, “Köprülerin bakımı 5 senede bir yapılması lazımmış. Yıllardır da yapılmıyor. Aslında çelik yapı 20 senede bir şey olmaz. Fakat bakım yapılması konusunda üniversiteden gelenlerle görüşmüştük. Üzerinde otopark vardı onu iptal ettiler. Bence bakım yapılması gerekiyor. Burada köprü altında 120 civarında esnaf var. Geçen sene yetkililerle görüşmüştük. İki yerde sıkıntı varmış. Takviye yapıldığı söylenmişti. Ağırlığını azaltmışlardı. Tadilat İhalesi yapılacaktı. Fakat henüz bir şey yok. Köprü betonarme gibi değil. Öyle çökme olmaz. Esnaf olarak biz de katkı sağlayabiliriz. Köprünün boyaması bile yapılmamış yıllarca. Ayaklarının bakımı yapılması gerekiyor” diye konuştu.
Öte yandan Zonguldak Belediye Meclisi’nin geçtiğimiz Nisan ayındaki toplantısında Fevkani Köprüsü’nün iyileştirilmesi için İller Bankası’ndan 5 milyon TL kredi çekilmesi ve diğer işler için Belediye Başkanı Muharrem Akdemir’e yetki verilmesi konusu tartışılmıştı.