Zonguldak Limanı’nı yapan Hollanda firmasından Mr. Burten isimli mühendismiş. Beni liman inşaatında işe aldı. Temizlikçi olarak işe başladım ancak o arada kaynakçı arıyorlar. Ben de Bahattin Dökerel’in atölyesinde Selahattin Ustadan cezaevinin demirlerini hazırlarken ileride lazım olur diyerek çat-pat kaynak işini öğrenmiştim. Patrona söyledim. Mr Burten; “hey kaynak adam hadi bakalım” dedi ve kaynakçılık yapmaya başladım…

Liman inşaatı 1954 yılında tamamlandı. Hollandalıların işi bitince bana İskenderun limanı inşaatı için gelmemi istediler, kabul etmedim… Ancak o sırada Lavuar ve Fevkani köprüsü inşaatı yeni başlamıştı, bir tanıdık vasıtasıyla Lavuar inşaatında işbaşı yaptım. Lavuarın iskeletini ve ilk asansörünü kurduk. Almanlarda Fevkani köprüsünü yapıyorlardı, şantiyede 40x40cm ölçüsünde, 2 cm kalınlığında bayrak dediğimiz levhalara perçin çakmak için eleman arıyorlar, ekstradan orada da çalıştım. Bir levhada 20 perçin var. Aylarca dinlenmeden çalıştık…

Fevkani köprüsünün perçinlenmesinde çok emeğim var. Bir de güzel bir anım var…

O günlerde Amerikalılar Türkiye'nin değişik illerinde dört adet jet uçağıyla gösteri uçuşu yapıyorlar. Pervaneli uçakların yerini jetlerin henüz yeni aldığı zamanlar. Şantiyede toplandık jetlerin havadaki gösterisini seyrediyoruz. Daha doğrusu Amerikalıların gövde gösterisini…

Yabancı atölye amiri o gövde gösterisi sırasında bana laf attı;

-Hey Kaynak adam gördü mü? Bu ne?

Dedim, -Amerikan jet…

-Kaynak adam, hayatında gördün mü, Türkiye’de var mı?

-20 milyon var… dedim…

-Nerede vaar? Koskoca Amerika vaar 4 jet, sen diyon 20 milyon vaar… diye cevap verdi…

-Sen biliyor musun Atatürk?... dedim.

-Aaaaa… dedi.

-Bir Türk dünyaya bedel… Var 20 milyon Türk. Her Türk bir jet… dedim…

-Yağğğ…  dedi...

-- Yağ bakkalda... dedim gülüştük…

(Bilal Atmaca Röportajı)

Yüksel Yıldırım-Temmuz 2020

Zonguldak Nostalji