Ekonomi pek tıkırında olmadığı için çarşı, pazaryeri gezerken elimiz artık hemen bir ürüne gidemiyor. Kılı kırk yarmak, ince eleyip sık dokumak, akıllıca alışveriş yapmak zorundayız.
Ulusal marketler sokak yasakları ve saat kısıtları sebebiyle dijital marketçiliğe geçti; o Cuma, Cumartesi ve Pazar günlerine özel büyük indirimler ise bir süredir ya yok ya da göstermelik var. Pandemi başında market fiyatlarındaki fahiş artışlar, stokçuluk bir süre sonra sanal marketlere taşındı ve bir rekabet başladı. Sanal marketten alışveriş yaptıkça bir süre sonra fiyat artışlarında bir körlük oldu. Fark edemedik. Öyle bir büyük pazarın içerisindeyiz, ne numaralar dönüyor bir bilseniz.
Sanal marketler alışkanlıklar yönünde bazı ürünlerin fiyatını hala cazip tutarken bazı ürünlerin fiyatlarını kendi kurulu marketininde üstüne taşıyabiliyor. Tek bir ürün araştırdığınızda bunu çok değil 3,4 markete girip bir bakın, devamında internetten fiyatları araştırın; arada 1 / 4 ’ lük artışları göreceksiniz.
Bilindik bir markanın 12 kiloluk bir deterjanı üstünden bir kaç saatlik bir araştırma yaptım dün. Bir marketin reyonunda 85, internetinde 88 , bir diğerinde 90. Gelin görün ki biraz daha araştırma yapınca farklı bir market uygulamasından aynı ürün 50 TL’ ye tedarik edilebilir. Bakın bu tek bir ürün için geçerli. 30’ lu yumurta fiyatları 3 aşağı 5 yukarı tanesi 1 TL olacak şekilde her yerde satılıyor. Ancak kiminde orta boy, kiminde büyük boy olarak satılıyor. Ölçüleri farklı ancak market araştırmasında aynı ürün ve ebattaki fiyatlarda 25-27 TL bandında satışı olan yerlere ulaşabildik.
Ben iki ürün için fiyat karşılaştırması yaptım. Günümüzün bir gerçeği artık hiç bir market ya da sanal market uygulamaları tek başına en uygun fiyatı bizlere sunmuyor. Hatta en uygun fiyatları verdiğini iddia eden karşılaştırmalı web sitesi ve uygulamalarada güvenmeyin, onlarda her satış noktasını asla kapsamıyor.
Ne yapmak gerekir?
Açık ve net eski anam babam usulü ürünlerin fiyatlarını sadece ihtiyacınız olduğunda değil sürekli bir yerlerde yazın ve kaydedin. Ama sadece ürün adı değil birde gramaj, adetlerine bakın. Acil alışverişte hepimiz ilk yer ya da bir iki market kıyası yapıyoruz ancak planlı bir alışverişte ev ekonomisine katkıda bulunmak için piyasanın yönlendirdiği değil, en uygunu arayıp bulmalıyız.
Özellikle aynı marka ürünlerin farklı marketlere özel gramajlarda ve aynı ambalajdaki ürün fiyat farklılıklarına dikkat edelim. En basitinden bir örgü peynir 300 gr,250 gr,225 gr ebatlarda ama kutusu aynı ürünler üretiyor. 225gr olan 300gr’dan uygun ancak pahada baktığınızda tamamen kazıklanıyoruz, aman dikkat.
Zonguldak özelinde sosyal medya reklamlarından gördüğüm bazı market uygulamaları yeni yeni oluşmaya başlamış, henüz inceleme fırsatım olmadı. Ancak bunlar güzel gelişmeler. Çarşıdaki büyük marketler, Zonguldak özelinde yerel marketler böyle uygulamalar ile kar marjlarını daha da aşağı çekmek durumunda kalacaktır. Ancak yinelemekte fayda var; tek başına hiç bir uygulama ya da market en uygun fiyat garantisini veremez. Mutlaka araştırıyor olmalıyız.
KADINLARI KUTLUYORUZ
Bu kadar ev ekonomisinden söz ettik ancak hem ülke ekonomisinde büyük emekleri olan hem de aile ekonomisinin temel yöneticisi olan kadınlarımızın, çalışan kadınlarımızın kadınlar gününü tebrik ederim. Hayatın her alanında toplumun ve kuşkusuz ailelerimizin en büyük yükleri kadınlarımızın omzunda.
Kutlu olsun günleri, var olsunlar...