Vali Ali Kaban, Halkın Sesi Muhabiri Nermin Akkaya’ya Fener-Kapuz ile Ontemmuz-Kozlu arasında Teleferik Projesi planlandığı müjdesini vererek, projenin tamamlandığında hem ulaşımın rahatlayacağını hem de turizme büyük katkı sağlayacağını söyledi.  Şimdilik proje aşamasında olan ve güzergâh planlaması, zemin etüdü ve  ekonomik fizibilite çalışmalarının yürütüldüğünü belirten Vali Kaban, hayata geçerse Zonguldak için bu güne kadar atılmış en büyük adım olacağını vurguladı.

ORDU MODELİ…

Teleferik projesine bugün başlanılsa 2 yıl içerisinde bitirileceğini savunan Vali Kaban, projenin ana bağlantı noktası olan lauvar alanındaki kulelerin bulunduğu bölgedeki engel nedeniyle bu güne kadar başlayamadıklarını söyledi. Teleferiğin Zonguldak’ta hayata geçirmek için ısrarlı olduğunu belirten Kaban, Ordu ilinde görev yaparken önüne engel konulmasına rağmen hayata geçirdiği Ordu Havaalanı ile Ordu Akdeniz Yolu Projesi’ni örnek gösterdi.

RÜYA GİBİ PROJELER

Teleferik projenin yanı sıra hayal gibi görünen projelerini de Halkın Sesi’ne açıklayan Vali Kaban, önünde engelleri kaldırıldığında Zonguldak’ın çok güzel bir şehir olacağını ve turizme atılacak adımlarla da bunun taçlandırılacağını vurguladı. Vali Ali Kaban’ın, turizm, lavuar alanı, Tekel Binası’nın yerine yapmak istediği kent meydanı ve miting alanı, Kandilli’de düşünülen Kömür Müzesi, kamu binalarının şehir merkezinden 69 ambarlarına taşınması, vericilerin bulunduğu bölgedeki gecekonduların yıkılıp bölgeye sosyal yaşam alanı yapılması ve özel sektör madenciliğinde yaşanan krizle ilgili  çarpıcı açıklamalar yaptı.

TELEFERİK PROJEMİZ VAR

Zonguldak Valisi Ali Kaban: “Zonguldak’a yapmak istediğimiz bir teleferik projesi var. Arkadaşlarımız sadece projelendirme çalışmaları yapıyor. Hayata geçirebilirsek inşallah güzel bir şey olacak. Şuan ortaya kaba bir avam proje çıktı. Ben istiyorum ki; lavuar alanımızı değerlendirelim. Orada dokunulamayacak, koruma altında olan bir alanımız var. Diğer yerlerle ilgili muhtelif düşünceler var.  Bu gidişle TTK’nın orayı satıp koruma altında olmayan kısımlar veya şuan boş olup ta koruma altında olmayan yerlerin bina olma ihtimali çok büyük. TTK satmak durumda çünkü  zararda. Ben oradan dönüm bir alan istiyorum.

HERKES KULELERİ LANETLEDİ, BEN FIRSAT SAYDIM

Zonguldak’a ilk geldiğimde herkes lauvar alanın da olan kuleleri lanetliyordu. “Bu kuleler nereden çıktı, bunlar korunur mu?” diye. Ben hiçbir zaman kuleler hakkında olumsuz düşünmedim. Bunu bir fırsat saydım. Bu fırsatı değerlendirmek anlamında teleferik gibi bir şey yaparsak kulelerde öne çıkacak. Kulelerle ilgili arkadaşlarımız muhtelif bir şeyler geliştirdi ama her şey teleferik projesine bağlı. Özellikle kuleleri resteurant halinde bir şey düşündük. Teleferik oradan geçerse ben orayı kamulaştırmayı bile düşündüm. Ama belediye fiyatları çok yüksek koymuş. Metre karesi 600 küsur. Böyle bir rakam yok.

TELEFERİK 2 YILDA BİTER

Teleferik projesine bu gün başlıyoruz desek bitmesi 2 yıl sürer. Biz başlatalım da biter. Projede iki ihtimal var, ikisi de aynı anda da yapılabilir. Lauvardan çıkıyorsunuz fener’e kadar. Ben onu Roman ya’da görmüştüm. Romanya’da süt gölü diye bir yer var. Romanya Köstelçe’de Karadeniz bir tarafta Romanya Köstelce bir tarafta. Orda göl kenarına otel yapmışlar. Bizimki ondan daha güzel olacak. Fener’e olan opsiyon el birisi de lauvardan kulelerin olduğu yere. Çünkü orası boz tepeyi andırıyor. Trabzon, Rize ve Ordu’nun boz tepeleri vardır. Orası gibi. O bölge de zaten gece konduları ortadan kaldırıp o yeşilliğin koruma altına alınması için bir çalışma başlattık. Elimizde yeşil olarak o kadar bir yerimiz kalsın. Biz gideriz de yarın nefes alacak yeri kalmaz şehrin.

ZONGULDAK’IN SİMGESİ OLACAK

 Dere içinin üstünde üçken olarak görünen yeşilliği koruma altına alabilirsem; oraya bir şey düşünüyoruz. Olursa orasıyla ilgili bir kule tarzında hem vericileri içine alacak hem de restoran tarzında oturup insanlarla yukarıda yemek yiyebilecek bir alan düşünüyorum.  Zonguldak’ın da bir simgesi olur. İngiltere, Kanada gibi muhtelif batı ülkelerinde kule formatında şeyler vardır. Açıkçası Zonguldak’ta batı ülkelerindeki gibi kule formatı hayalini kuruyoruz. Zonguldak’ın coğrafya bu işler için müsait ve eşit.

YENİLİĞE İHTİYAÇIMIZ VAR

Ontemmuz Tepesi ile Fener Senti ile arasındaki mesafe aynı, sadece Ontemmuz dikey. İkisi bir arada olur mu oda mümkün. Hatta bunu biraz abartıp ilk etapta bunlar yapıldıktan sonra yukardan bir kere Kozlu Sahili’ne bir iniş düşünüyorum. Ama bu çok abartılı ve çok uzak bir hayal. Önce öbürlerini hayata geçirelim. İkincisi de Fener’den Kapuz’a olacak. O daha dehşet bir şey orası daha muhteşem. Çünkü bizim koruma altındaki alanları başka türlü gösterme gibi şansımız yok. Düşünün teleferikle gidiyorsunuz, orda iniyorsunuz, orada da şimdi yeme içme yerleri var zaten daha da çok artar. Zonguldak’ın denize karşı bir güzelliği olur diye düşünüyoruz. Çünkü bu tarz yeniliklere Zonguldak’ın ihtiyacı var. Ortam müsait neden bunlar hayata geçmesin ki.  

ORDU’DA BASİT, BİZDE ORJİNAL

Zonguldak deyince bizim bir konsept oluşturmamız lazım. Biz bunu Ordu’da yapmıştık. Orada yaptığımız teleferik bayağı bir fenomen haline gelmiş. Hâlbuki orada boz tepeye çıkan teleferik basitti. Bizim Fener ile Ontemmuz arasındaki teleferik projemiz daha orijinal. Ordu’da basit bir teleferik çalışması tuttu, Zonguldak’ta daha da tutar diye düşünüyorum. Bununla ilgili şöyle anlaşılıyor: “Zonguldak’ın başka sorunları yokta paralar teleferiğe mi ayrılıyor?” diye. Hayır, bu iş için kullanabileceğimiz para olduğu için biz buna cesaret ettik. Bir başka kaynağı buraya aktarıyor değiliz. Teleferiklerin yapılacağı iki projenin mesafesi olarak 1 buçuk, 1 buçuk, 3 kilometre çıktı ortaya. Bütçe hesaplanmadı daha. Avam projeden bir şey çıkmıyor tabi. Biz burada muhtelif fonksiyonları da düşünüyoruz.

TELEFERİK TUTACAK

 Eğer para yetmez ise yap-işle-devret modeline verip hiç para harcamadan da yapılabilir. Bunları da göz önünde tutuyoruz tabi. Ben bu iş için taliplisinin çok olacağını düşünüyorum. Ama bu işler belli de olmuyor. Bu bir fikir, biz deniyoruz.  Teleferiği Zonguldak’ta hayata geçirebilirsek tutacağına inanıyorum. Bizim önümüzde en büyük engel lauvar alanının statüsü. Lavuar alanı 80 dönüm. Biz 80 dönümün içinden 10 dönüm istiyoruz. Belediye ile bu konuyu konuştuk. Lauvar projesinin 4 yıllık bir süresi var. Nasıl bir mantıkla yapıldıysa itiraz süreleri de geçmiş. O önümüzde ciddi sıkıntı ve büyük bir engel olacak. Kulelerin olduğu bölgede deyim yerindeyse en işe yaramaz kesim. Niye koruma altında bilinmez. Oradan bize 10 dönüm lazım. 7-8 milyon bir rakam çıkar. Sırf kamulaştırmasına o kadar veremeyiz. Makul bir ramak olsaydı, şimdiye kadar başlanmış olabilirdi.

HAYAL GİBİ GÖZÜKÜYOR AMA OLACAK

Sorun çözülemeyebilir gibi geliyor ama biz bir çalışmayı yapalım bakarsınız farklı bir opsiyon çıkar. Çünkü Ordu’da havalananı projesi ortaya koyduğumuzda yapılamaz deniliyordu. Bitmek üzere, uluslar arası bir havaalanı oldu. Mart ayında uçak inmeye başlanılacak. Ordu havaalanını ilk ben projelendirmeye başladığımda mümkün değil dediler ama ben inanıyordum olacağına, inandım oldu. 600 kilometre Ordu-Adana Akdeniz yolu projem içinde aynı şey söylendi.  Büyük bir hayal gibi gözüküyordu. Biz projeyi yaptık, koyduk ortaya o da bitmek üzere. Zonguldak’a yapacağımız teleferik projesi o kadar büyük bir proje değil. Ordu havaalanı sadece 500-600 milyonluk bir iş.

BASTONCULAR ÇARŞISIYLA DEVREK TANITILACAK

Devrek’te Bastoncular çarşısıyla ilgili bir çalışmamız var. Özellikle baston kültürünü ön plana çıkarmak için çok güzel bir çalışma. Ortaya oradaki doğayı katletmeden güzel bir bastoncular çarşısı çıkacak. Ağaçları kesmeden, yol kenarında güzel bir çarşı yapabilirsek çok hoş olacak. Bastoncuların yerleri yok. Zor şartlarda emeklerini icra etmeye çalışıyorlar. Böylelikle bastonculara bir yer sağlamış olacağız. En güzel yanı da Devrek’e tanınırlık getirecek.  

HAYAL EVLERLE TURİZME ATILACAĞIZ

Bölgemizin her hangi bir ormanında hayal evler projemiz var. Direk üzerinde ağaç evler yapacağız. Bunun birçok ilde uygulamaları var, bizde yok. Bunu Zonguldak’a uyarlayıp, marka haline getirebilirsek güzel olacak. Çünkü artık turizme dönmemiz lazım.

FİLYOS PROJESİ SONUCA KAVUŞMALI

Filyos Projesi tam bir sonuca kavuşmasını bekliyoruz. O da olacak mecburen. Bizim bu bölgeleri gezecek tarzda bir hayalimiz var ama hayal sonuçta. Amacımız Ankara yolu üzerinde bir şeyler oluşturmak. Amasra bize yakın. Bir taraftan Safranbolu hattı var. Böyle bir üç gen oluşturmak durumundayız. Bunun bir parçası olarak turizmimden payımızı almalıyız.

NERDE TARİHİ AĞAÇ GÖRÜRSEM KORUMA ALTINA ALACAĞIM

Ereğli’nin Kandilli bölgesinde ağaçları koruma anlamında bir çalışmamız var ve bitmek üzere. Kandilli’de kömürün tarihi anlamında bir özelleştirme çalışmasına başlanmasında sorun olmaz diye düşünüyorum. Ağaçları koruma altına aldık. Başka ne kadar tarihi ağaç bulursak hepsini koruma altına alalım diye uğraşıyoruz. Çünkü şehre bir kimlik kazandırmamız lazım. Şehrin ağacı, yeşilliği ve her şeyi ile bir kimliği olması lazım. Kömür Zonguldak’ın vazgeçilemezi ama bunun yanında da başka şeylerimiz olsun.

ÜNİVERSİTEYE DEĞİRMEN AĞZINDAN OTEL VERDİK

Üniversiteye Değirmenağzı mevkiinden yer verdik. Maksat Turizm Otelcilik Okulu’na uygulamalı otelciliği olsun istedik. Keşke imkânlarımız dâhilinde elimizde başka şeyler olsa onu da verirdik. Zonguldak’la ilgili bazı konuları gündeme getirmemiz gerekiyor.

 BURSA’YA KESTANE ZONGULDAK’TAN GİDİYOR

Zonguldak’ta kestane yetiştiriciliği var ve bu bilinmiyor. Öğrendim ki, Bursa’nın kestanesi Zonguldak’tan gidiyormuş. Bununla ilgili bir çalışma başlatacağız. Tıpkı bastonla birlikte kızılcık üretimini başlattığımız gibi kestaneyi de bu şekilde duyuracağız. Zonguldak’ın kestanesi çok orijinal, adımız kestaneyle de anılmalı. Ben Zonguldak’a gelince Bursa’ya kestanenin buradan gittiğini öğrendim. Ben Zonguldak’a gelmeden Bursa’nın kestanesi Zonguldak’tan gidiyor deseler inanmazdım. Zonguldak’ta kestane mi varmış derdik. Dışarıdan Zonguldak’ın yüzde 63’ünün orman olduğu bilinmiyor.

KANDİLLİ’YE TARİHİ KÖMÜR MÜZESİ YAPILMALI

Kandilli ormanının yanında kömürüyle de çok güzel bir bölge. Kandilli’ye kömür tarihi müzesi haline getirebilsek, denizden ulaşılıp gezilen bir yer olsa. Zonguldak için çok güzel bir çalışma olur.  Biz düşüncemizi ortaya koyacağız. Hepsini bir anda yapamayız ama zamanla yapılacağına inanıyorum.

KOZLU’YA YAT LİMANI DÜŞÜNÜLDÜ

Ereğli’de denizden İstanbul’a ulaşımla ilgili adım atıldı. Deniz ulaşımıyla ilgili bir şeyler denendi. Ancak,  bu keyfi bir şey. Deniz ulaşımı ihtiyaçtan kaynaklanan bir ulaşım değil. Öncelikli amaç yat limanları meselesi olmalı. Kozlu’daki bir alanın yat limanına dönüştürülmesi hususunda yazışmıştık. Neticelenmesini bekliyoruz ama yakın bir zamanda sorup ne aşamada olduğunu öğrenmedim. Bizde istiyoruz. Çünkü Kozlu, iki mesafe arasında dinlenilmesi gereken bir mesafeydi. Belki yarın Filyos Limanı bittiğinde bizim limanımızda bir yat limanına dönüşecek. Böyle bir şey olduğu zaman Zonguldak’ın çevresi çok değişecek. 

DOĞAL GAZ GELDİ, GÜZEL YERDE YAŞIYORUZ

Doğal gazın Zonguldak’a gelmesi büyük bir şanstır. Hava kirliliği oranında büyük bir düşüş olacak. Özellikle kış aylarında yaşanan olumsuz koşullarda düzeldiğinde büyük bir gelişme olacak. Güzel yerde yaşıyoruz. Zonguldak’a denizden bakıldığında çok güzel bir  şehir.

KAMU BİNALARI TAŞINMALI

Kamu binaları taşınmalı. Ancak bu konuyla ilgili Zonguldak’ın coğrafi konumu nedeniyle yer sorunları yaşanıyor. Bu ciddi bir sorun. Bizim özellikle uzun vadede Fener’in korunuş yapısını öne çıkarmamız lazım.  İleride oralarda çok güzel oteller olabilir. Fener buna müsait. Bunun değerini bilmemiz lazım. Tabi bu bir süreç üst üste getirerek bitirilir. Bir anda her şeyin bitmesi beklenemez.

TEKEL BİNASI YIKILIP MİTİNG ALANI YAPILACAK

Tekel Başbayi Müdürlüğü binası ile Kızılay Kan Merkezi alanı kaldırılıp oraya miting alanı yapmayı düşünüyoruz. Madenci Anıtı küçük bir alan ve trafiğin ilerlemesi konusunda sıkıntılar yaşanabiliyor. Çünkü orada 10 dönümlük geniş bir alan var ve bu alanı şehrin nefes alacağı bir yer olarak değerlendirmeliyiz. Çevre düzenlemeleriyle yeşil alan olarak ta şehre kazandırabiliriz.

MADENCİLERİN TAKİPCİSİYİZ

Madenciler için çalışmalar var. Meclis 1 Ekim’de açılacak. Gerekli yerlere gerekli yazışmalar yapıldı. Madencilerin sorunlarının çözümü adına takipçisi olacağız.

Röportaj: Nermin AKKAYA