CHP Zonguldak Milletvekili Ünal Demirtaş, Filyos Projesinin sadece Zonguldak ekonomisine değil Türkiye ekonomisine büyük katkı sunacak milli bir proje olduğunu belirterek, “Filyos Projesi tamamlandığında, burada ileri teknolojiye dayalı,  katma değeri yüksek ve ihraç edilebilir ürünler üretilecektir. Cari açığın 50 milyar doların üzerine çıktığı ve giderek derinleşen bir ekonomik krizi yaşadığımız bu dönemde, cari açığı düşürecek bu milli projenin en hızlı şekilde gerçekleştirilmesi, Türkiye’nin milli menfaatleri açısından son derece önemlidir” dedi.
Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit Turhan tarafından yanıtlanması istemi ile bir soru önergesi veren CHP Zonguldak Milletvekili Ünal Demirtaş, Orta Vadeli Programdaki tasarruf tedbirlerini hatırlatarak, Filyos projesi altyapı işinin 2019 ödeneğinde de bir kısıntıya gidilip gidilmeyeceğini sordu.

CHP’li Demirtaş, Filyos Projesi ile ilgili önergesinde şunları ifade etti:

FİLYOS PROJESİ’NDE İHALE BİLMECESİ!

Zonguldak’ın Çaycuma İlçesi’ne bağlı Filyos Beldesi’ndeki 1900 hektarlık alan, Nisan 1994’te Bakanlar Kurulu kararı ile Serbest Bölge, 1 Haziran 2015 tarihinde ise Endüstri Bölgesi ilan edilmiştir. Filyos Vadisi Projesi kapsamında; liman ve antrepo sahası, sanayi tesisleri, enerji tesisleri, lojistik tesisleri, serbest bölge yatırımları, karma endüstri bölgesi yatırımları ile organize sanayi bölgesi yatırımları yapılması öngörülmektedir. Bu güne kadar Filyos Vadi Projesi’nin gerçekleştirileceği bu alanda yapılması planlanan yatırımlarla ilgili çok fazla açıklama yapılmış ama proje bazında somut bir gelişme sağlanamamıştır.

Filyos Limanının ilk ihalesi Mart 2014 tarihinde yapılmıştır. Bu ihalenin Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü'nde gerçekleştirildiği basına yansımıştır. İhale komisyon başkanlığını da yapan Altyapı Yatırımları Genel Müdür Yardımcısı Yalçın Eyigün'ün açıklamasına göre; şartnameyi 26 firma görmüş, ihaleye 15 teklif zarfı verilmiş, en düşük teklif ise 472 milyon 512 bin 96,38 lira ile Nas İnşaat-YSE İnşaat-Detaş İnşaat konsorsiyumu tarafından yapılmıştır.

Ancak 2016 Temmuz ayında Filyos Limanı Projesini, Bayburt Grup’un bünyesinde yer alan Şenbay Madencilik ve Özgün Yapı ortaklığının aldığı ve sözleşme imzalandığı basında yer almıştır. Filyos Limanın alt yapı dolgu ve tali çalışmalarının 2017 yılında, Limanın ise 15 Temmuz 2019 yılında bitirileceği Ak Parti milletvekillerince açıklanmıştır.

Ulaştırma Bakanlığı’nın 2017 yılında yayınlanan Proje ve Faaliyetler başlığı altında yayınlanan kitabında ise Filyos Limanı ile ilgili olarak “Zonguldak Filyos Limanı İnşaatının ihalesi tamamlanmış olup sözleşmesi 01.07.2016 tarihinde imzalanmıştır. İşin yer teslimi 19.07.2016 tarihinde yapılmış olup, inşaat faaliyetleri devam etmektedir. Yaklaşık 20 milyon metre küplük tarama, geri saha dolgusu ve tahkimat işleri yer almaktadır. Söz konusu inşaatın yapım süresi 4 yıl olarak öngörülmektedir” bilgisi yayınlamıştır.

PROJELER DURDU MU?

Zonguldak kamuoyunda, Filyos Limanında şu anda ciddi bir çalışma yapılmadığı, ihaleyi alan şirketin işi yavaşlattığı, söz konusu şirketin Zonguldak’ta aldığı diğer projelerdeki şantiyelerde iş makinalarını çektiği, işçileri işten çıkardığı ve   işlerin yapımını durdurduğu  ifade edilmektedir.
Oysa Filyos Vadi Projesi kapsamında yer alan yatırım kalemlerinin ekonomiye kazandırılabilmesi için öncelikli olarak Filyos Liman ve alt yapı işlerinin hızlı bir şekilde tamamlanması gerekmektedir. Dolayısıyla Bayburt Grup’a bağlı Şenbay Madencilik ve Özgün Yapı Ortaklığının işi durdurması veya bırakması halinde milli bir proje olan Filyos Vadi Projesi’nde çok büyük bir aksama yaşanacağı ve planlanan sürede bitirilemeyeceği ortadadır. Ak Parti hükümetlerinin 16 yıldır yaptığı yanlışlar sonucu Türkiye’de döviz kurları fırlamış ve ekonomi büyük bir krize girmiştir.   Bu sebeple krizden çıkmak için açıklanan Orta Vadeli Programdaki tasarruf tedbirlerine göre, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın 31 milyar 338 milyon TL olan 2018 bütçesi % 56.6 düşüşle 2019 yılında 13 milyar 601 milyon TL’ye indirilmesi öngörülmektedir. Yani önümüzdeki yıl yatırımlar büyük oranda yavaşlayacak veya duracaktır.

ÜRETEN TÜRKİYE’NİN SEMBOLÜ ZONGULDAK!

Türkiye’deki tek taş kömürü havzası’nın Zonguldak’ta bulunması  nedeniyle Cumhuriyetin ilk yıllarından itibaren ağır sanayi tesislerinin kurulmasıyla  ilimiz üreten Türkiye’nin sembolü olmuş ve Türkiye ekonomisini yıllarca sırtında taşımıştır. Ancak Ak Parti hükümetlerinin milli kaynaklarla üreterek ekonomik büyüme politikalarından vazgeçmesi ve dış borçla tüketim ekonomisine geçmesiyle, Zonguldak’ın  üreten ekonomisi küçülmüş ve can çekişmeye başlamıştır. Geçmişte her ilden göç alan ve bir zamanlar Türkiye’nin Almanya’sı olarak bilinen Zonguldak’ta, bugün Ak Parti hükümetlerinin bu yanlış politikalarının sonucu işsizlik büyük oranlara ulaşmış  ve Türkiye’nin  en çok göç veren illerinden birisi olmuştur. Zonguldak çalışabilir genç ve orta yaş nüfusunun yoğun bir şekilde göç etmesi nedeniyle sadece emeklilerin zar zor geçimlerini sürdürebildiği bir emekli kentine dönüştürülmüştür. Kente yıllarca yatırım yapılmamış, Ak Parti hükümetlerince her seçim dönemi yatırım yapılacağı vaadleri ile Zonguldak halkı kandırılmıştır. İlimize üvey evlat muamelesi yapılması nedeniyle, yatırımlardan hak ettiği payı alamamıştır. Filyos Projesi de Zonguldak’ta,-16 yılı Ak Parti dönemi olmak üzere-30 yıldır konuşulan ve yapımı da yılan hikayesine dönen bir projedir. Oysa Filyos Projesi bittiğinde,  sadece Zonguldak ekonomisine değil tüm Türkiye ekonomisine büyük katkı sunacak olan bir milli projedir.

NE ZAMAN BİTECEK!

CHP Zonguldak Milletvekili Ünal Demirtaş, önergesinde şu soruların cevaplanmasını istedi;
1)Filyos Limanı Projesi ve alt yapı ihalesi, ne zaman, ne kadar bedelle, hangi şirkete verilmiştir?
2)Bu şirket ile sözleşme hangi tarihte imzalanmıştır?
3)Filyos Liman Projesi’nde bugün itibarıyla hangi aşamaya gelinmiş, projenin ne kadarı tamamlanmıştır? Projede gelinen aşama, yapılan planlama ile  örtüşmekte midir?                                                 
4)Proje kapsamında bugüne kadar ihaleyi alan şirkete hangi tarihte ve ne kadar istihkak ödemesi yapılmıştır? Toplamda şirkete ne kadar ödeme yapılmıştır? 
5)Filyos Liman ihalesini alan şirket, şu anda sahada çalışma yapmakta mıdır? Yoksa kamuoyunda konuşulduğu  gibi şirket işi yavaşlatmış veya durdurmuş mudur? 
6)İhaleyi alan şirket, işi programa uygun şekilde süresinde yapmakta mıdır? Eğer işin yapımında bir gecikme varsa şirkete bugüne kadar gecikmeden kaynaklanan idari para cezası uygulanmış mıdır? Uygulandıysa,  ne kadar miktar uygulanmıştır?           
7)Filyos projesi alt yapı işinin ne zaman tamamlanması hedeflenmektedir?               
8)Filyos projesinin tamamının ne zaman bitirilmesi ve faaliyete geçmesi hedeflenmektedir? 
9)Filyos Liman Proje ihalesini alan Bayburt Grup ve bağlı şirketlerinin Zonguldak genelinde aldığı diğer projeler hangileridir? Bu projelerde de işlerin durdurulduğu veya bırakıldığı doğru mudur?
10)2019-2021 Dönemi Yatırım Programı Hazırlıkları” genelgesi ile getirilen “Proje bazında ödenek teklif ve tahsislerinde devam eden öncelikli projelerden en kısa sürede tamamlanabilecek olanlara öncelik verilecektir” düzenlemesi kapsamında Filyos Projesi bulunmakta mıdır?                                        
11)Son açıklanan orta vadeli programda belirtilen tasarruf tedbirleri kapsamında, Filyos projesi altyapı işinin 2019 ödeneğinde de bir kısıntıya gidilecek midir? Gidilecekse ne kadar kısıntı yapılacaktır?