CHP’den kontenjan adaylığı için başvuran Devlet eski Bakanı Hasan Gemici, dün parti binasında yaptığı açıklamada Zonguldak’ın pozitif ayrımcılığa ihtiyacı olduğunu, bu nedenle genel seçimlerin fırsata çevrilmesi gerektiğini belirterek,”Çözüm bekleyen projeler biran önce hayata geçmeli” dedi.

İrdelenmesini düşündüğü planlarının arasında, Filyos Vadisi Kalkınma Projesi, TTK’nın yeniden yapılandırılması, bölge ve ulaşım için yeni özel teşviklerin belirlenmesi olduğunu söyleyen Hasan Gemici, özellikle Filyos Vadisi konusunda yatırım çalışmalarının yetersizliğinden yakınarak, ‘Uygulama uzarsa yatırımlar sonuçsuz kalacak. Proje derhal masaya yatırılmalı’ dedi.

Zonguldak’ın Türkiye için bir nimet olduğunu belirten Gemici,  AKP’nin en zayıf kaldığı şehirlerden birinin Zonguldak olduğunu ifade eden Gemici, Türkiye’de birçok şehre yapılan kalkınma planlarına rağmen,  Zonguldak için hala yatırıma dair hiçbir konunun konuşulmadığının altını çizdi.

 “SORUNLAR ÜZERİNDE ISRARLA DURMALIYIZ”

Zonguldak’ın kömüre bağlı ekonomik yapısının birçok engeliyle karşı karşıya olunduğuna değinen Hasan Gemici,”Bunu önce bizim anlamamız ardından Ankara’ya anlatmamız lazım. Bu bölgenin çözümünün de özel olması gerekiyor. Zonguldak ile ilgili özel tedbirler alınması gerektiğini ısrarla talep etmemiz gerekiyor. Özellikle bu seçim sırasında Zonguldaklılar olarak 5 ana konu üzerinde ısrarla durmamız gerekiyor. Başta Filyos Vadisi, iki mülkiyet sorunu, üç TTK, dört ulaşım altyapısı, beş teşvik mevzuatı olarak sıralayabilirim. Zonguldak Bartın Karabük bölgesi Havza-i Famiye bölgesi olarak ortak bir geçmişe ve tarihe sahip bir bölgedir. Nasıl bu bölgenin tarihi kültürü ekonomisi ortaksa ve aynı sorunları çözmesi gerekiyorsa ortak çözümlerle ayağa kalkacağına inanıyorum. Bu ortak bölgenin kalkınması için lokomotif olacak olan Filyos Vadisi’ni hareketlendirmesi için bu seçimleri fırsat olarak görmesi gerekiyor. Bu 5 ayrı konuyu irdelemek istiyorum. Filyos Vadisi Projesi Zonguldak’ta 30 yıldır konuşulan ve bölgenin umudu olan bir projedir. Bu proje AKP’nin uyguladığı çözüm süreci gibi çok konuşulan ama yapılmayan bir projedir. İlk zamanlarda bir su projesi olarak düşünülüyor. Filyos Irmağı’nın Devrek ve Yenice ayaklarında yapılacak olan barajlarla suyun kontrolü sağlanacak ve yapılacak olan limanla yatırım bölgesi olması planlanıyor. O günden bu güne kadar devletin yatırım programlarında sadece su projesi olarak duruyor. Bu projenin dağınık olarak ilerlemesi aynı zaman bölge için bir risk oluşturuyor. Mutlaka bu projeyi çeşitli disiplinlerle birlikte koordine edecek merkezi bir idareye ihtiyaç var. Bu idare şu anda Batı Karadeniz Kalkınma Ajansı yapıyor ama yetkileri sınırlı. Filyos Vadisi ile ilgili planlama yapacak bir idarenin kurulması gerekiyor. İşe bununla Filyos Vadisi Kalkınma Projesi İdaresi olabilir. Lazım olan mutlaka yerel yönetimleri de içinde söz sahibi yapacak idareden geçiyor.

“TAPULAR CEPTE DEĞİL”

Mülkiyet sorununa da değinen Gemici şunları söyledi:“Mülkiyetle ile ilgili de bir kanun çıkartılmalı. Bana göre mülkiyet sorunu Filyos Vadisi kadar önemli bir projedir. Tapular cepte denildi ama tapular cepte değildir. Bu sorun ile ilgili iki konu vardır. Bu sorunlardan komisyon sadece imar affında süre uzatımıyla ilgili ek süre vermiştir. Fakat 2-B sorununu komisyon gündeme bile almamıştır. Geçmişte olduğu gibi o sorun yine çözülüyormuş gibi denilmiş ama çözülmemiştir. İnsanlar şuan evinin köyünün arsasının sahibi değil. Ne satabiliyorlar ne ipotek gösterebiliyorlar. Mülkiyetin olmadığı yerde hiçbir gelişmeden söz edemezsin. Zonguldak’ın merkezinde yüzde 13 özel mülk var. Moskova’daki Küba’daki özel mülkiyet sizce kaçtır. Bu sorunun biran önce çözülmesi lazım ve meclis bitmeden bu adımın atılması gerekiyor. Zonguldak Türkiye’deki teşvik sistemi içinde 3’üncü bölgede yer alıyor. TÜİK verilerine göre 4’üncü veya 5’inci bölge imkanlarından yararlanamıyor. Birçok yatırımcı bu anlamda yatırımını buraya yapmıyor. Başka bir kanun çıkartılarak yatırımcımız desteklenmelidir. Ereğli’de 3 sene öncesine kadar 7 bin işçi çalıştırıyordu şuan kapalı. ERDEMİR’in ürettiği yassı sac kent dışına gidiyor ama Ereğli’de bunları üretecek yatırımlara ihtiyaç var. Filyos Limanı Türkiye’nin ilk 3 limanından biri olacak. Bir Akdeniz bir Ege ve bir Karadeniz’de liman planlanıyor ve Karadeniz’deki Filyos’ta. Trabzon’dan İstanbul’a kadar sinerji yaratacak bir proje. Zonguldak’taki buna paralel olarak ulaşım altyapısı hazırlanması lazım. Zonguldak Filyos yolu yine Filyos Vadisi’ni bağlayacak olan Devrek Ereğli yolu 5 veya 7 senede bitecek durumda değil. Mihtatpaşa Tüneli için 140 milyon gerekirsen şuan 15 milyon lira harcanmış. Devrek- Ereğli yolunun birinci kısmı yüzde 70 seviyede ama bu ödeneklerle 5 yıl daha bitmez.”