Zonguldak CHP Milletvekili Ali İhsan Köktürk TBMM’ye başbakan tarafından cevaplandırılması istemiyle bir soru önergesi verdi. Önergesinde Zonguldak’ın ulaşım sorunlarını dile getiren Köktürk özellikle son günlerde ölümlü kazaların arttığı Filyos yoluna dikkat çekerek şunları sordu:

Zonguldak Cumhuriyetimizin ilk ilidir, 1924 yılında, yani bundan tam 89 yıl önce il olmuştur. Ancak, bugün, Zonguldak genel bütçeye verdiğinin yarısını alamayan bir il durumundadır. 2012 yılında Genel Bütçeye 1.165.316. 000 TL verdiği, vergi matrahı olarak devlete 600 milyon lira ödediği halde, Zonguldak, kamu yatırımlarında verdiği verginin dörtte birini bile alamamaktadır. Buna karşılık devlete verdiği vergi matrahının 6 katı, 7 katı kamu yatırımı alan iller olduğu bilinmektedir. 

Yine, ne yazık ki, Zonguldak Cumhuriyetin ilk ili olmasına, bu kadar vergi ödemesine ve 5 bin maden şehidi vererek ülke ağır sanayisini yıllarca omuzlarında taşımasına karşın, hâlâ ulaşımını sağlayamayan, “Karayoluyla, havayoluyla, demiryoluyla, denizyoluyla ulaşılamayan” bir il konumundadır

Demiryolu vardır: Tren seferleri kaldırılmıştır…

Havaalanı vardır: Göstermelik uçuşlar dışında ulaşımın asli unsuru haline gelememiştir…

Geçmişten bu yana var olan karayolları “Köstebek tarlasına, ölüm yoluna” dönüşmüştür…

Ereğli - Zonguldak arası karayolu son derece bozuktur… Ereğli – Devrek karayolu bağlantısı ilgiye muhtaçtır… Zonguldak – Ankara bağlantısı ise, ulaşımı yapılamayacak bir duruma gelmiş, Filyos – Zonguldak bağlantısı adeta bir “ölüm yolu”na dönüşmüştür… Ana arterler bu durumda iken, köy yollarını köy yollarından bahsetmek dahi olanaksızdır…

Denizyoluyla ise: Zaten yolcu taşımacılığı söz konusu değildir.

Bölgemiz Zonguldak ile Ankara arasında haftada 3 gün karşılıklı olarak çalışan Karaelmas Yolcu Ekspres Trenimizin seferleri, önce saatleri değiştirilmiş, 2010 yılından itibaren de rantabl olmadığı gerekçesiyle kaldırılmıştır. 

Söz konusu Karaelmas Yolcu Trenimiz, Ankara dönüşünde, Çaycuma – Zonguldak arasında kalan Saltukova, Filyos Beldelerimizden, Göbü ve Türkali köylerimizden sabah işe, okula ve hastaneye giden yolcuları işine, okuluna, hastanesine ulaştırmasına, sosyal devletin gereği olan demiryolu taşımacılığının bu hizmetinden yararlandırılmasına rağmen, bilahare geride bıraktığımız yıl tadilat ve tamirat gerekçesiyle tren seferleri kaldırılarak bu yerleşim alanlarımız demiryolu taşımacılığından tamamen mahrum kalmıştır.

Bu konuyla ilgili; 27 Mayıs 2009 tarihinde Ulaştırma Bakanlığına verdiğimiz soru önergesi yanıtı, AKP’nin kar – zarar hesabından tren seferlerini kaldırdığını ortaya koymuştur. Bu konuda tarafımca bir basın açıklaması yapılarak; “Bu yanıtla Karaelmas Ekspresi’ne endeksle sabah ve akşam işlerine ve evlerine ulaşımlarını gerçekleştiren yüzlerce Filyoslu, Türkalili, Göbülü, Gökçebeyli ve diğer yerleşim birimlerindeki vatandaşımız kendi yaratacağı çözüm yollarına terk edilmektedir.” İfadesi kamuoyumuzla paylaşılmıştı.

Demiryolu seferlerinin kaldırılması, Zonguldak – Filyos arası sahil kara yolunu zorunlu ulaşım güzergâhı haline getirmiştir. Ancak, söz konusu yol çok uzun zamandan beri işlemesine ve özellikle tren seferlerinin iptalinden sonra zorunlu ve tek ulaşım olanağına dönüşmesine karşın, ulaşıma son derece elverişsiz ve bakımsız durumdadır. Bu yol mevcut durum itibariyle çevre halkının ve muhtarların tabiri ile “Bir Ölüm yoluna” dönüşmüştür.

Bu yolda sık sık kazalar yaşanmaktadır. Son olarak geçtiğimiz hafta bir otomobilin yaklaşık 100 metrelik uçurumdan uçması sonucu iki kişi hayatını kaybetmiştir. Uzun süredir herhangi bir çalışmanın yapılmadığı yolda yer yer çökmeler meydana gelmiştir. Ayrıca yolların dar olması ve bariyerlerin dahi bulunmaması kazaların meydana gelmesinde en önemli nedendir.

Buradaki ölümlerin tekrarlamaması için siyasal iktidarın bu yola sırtını değil yüzünü dönmesi gerekmektedir.

Buna göre;

1.        İktidarınız döneminde 6 uçak ve 1 helikopterden oluşan “VIP uçak fi¬lo¬nuz” kurulmasına rağmen, tarafınıza 200 milyon dolara Airbus 330 alınırken ve tefrişi ile 400 milyon dolara yakın bir masraf yapılırken verimlilik ve gereklilik hesabı yapmayan Ulaştırma Bakanlığının, Zonguldak tren seferlerine ve karayollarına geldiğinde kılı kırk yarması ve zorunlu maliyetlerden dahi kaçınması sizce hangi iktidar anlayışını yansıtmaktadır?

2.        Geçtiğimiz günlerde Zonguldak milletvekillerinizin yol ve diğer sorunlara ilişkin dosya sunarak sizi bilgilendirdiklerine yönelik haberler karşısında; Türkiye’yi 12 Yıldan bu yana yönetmenize ve iktidarınızın 3 döneminde de Zonguldak’tan 3’er milletvekili çıkartmasına karşın, Zonguldak’ın ulaşım ve diğer sorunlarına 12 yıldır vakıf olmamanız normal midir? Bu durum sizin Zonguldak’a karşı duyarsızlığınızdan mı, yoksa milletvekillerinizin ve yöneticilerinizin sorumsuzluğundan mı kaynaklanmaktadır?  

3.        Karayollarında başta Filyos – Zonguldak Sahil yolu olmak üzere, Zonguldak karayollarında meydana gelen ölümlerde 100 metrelik uçurumlara rağmen, yol kenarlarına bariyer yapmayan Ulaştırma Bakanlığının ve iktidarınızın sorumluluğu hakkındaki düşünceniz nedir? Bu ölümler nedeniyle vicdani bir sıkıntı duyuyor musunuz?

4.        Zonguldak’a tren seferleri normal ulaşımına ne zaman başlayacaktır? Tren seferlerinin durdurulmasından önce Saltukova, Filyos, Türkali, Göbü yerleşim alanlarını Zonguldak’a bağlayan tek ulaşım arterine dönüşecek sahil yolunun bakıma alınması ve ulaşıma uygun hale getirilmesi gerekmez miydi?

5.        AKP’nin 58. Hükümetinin 3 Ocak 2003 tarihli “Acil Eylem Planında” duble yollara yönelik net taahhütlerinize ve konuşmalarınızın büyük bir bölümünde duble yolları övünme vesilesi yapmanıza karşın, 12 yıl sonra Zonguldak’ın bırakın duble yolları, eski yollarını mumla arar hale gelmesi karşısında Duble yollardan bahsedilirken sorumlular kulaklarına varıncaya kadar kızarmakta mıdırlar?  

6.        Bu sorunları 12 yılda öğrenemeyen iktidarınızı bu sorunların çözümü için Zonguldak halkı daha kaç yıl beklemelidir?