Ortaöğretim (Liseler) Haftalık Ders Saatleri Çizelgesi Düzenlemesi MEB’in Eğitime Bakış Açısını Gözler Önüne Serdi!

Eğitim Sen Zonguldak Şube Yürütme Kurulu şube merkezinden yazılı bir açıklama yaparak Liselerdeki yeni ders programlarının bilimsellikten uzak olduğunu savundu. Yapılan yazılı açıklamada şu görüşlere yer erildi:

Milli Eğitim Bakanlığı, orta öğretime dair hazırladığı ders çizelgesiyle eğitime bakışını bir kez daha gösterdi. Bugüne kadar izlenen eğitim politikalarından da görüleceği üzere hükümetin ve MEB’in temel amacı öğrencilerin kendi yeteneklerini geliştirmek, yaratıcılıklarının önündeki engelleri kaldırmak ve kendisine güvenen, eleştirel akla sahip, sorgulayan bireyler yetiştirmek değil; aksine AKP’nin tek tip toplum inşa etme amacına uygun nesiller yetiştirmek olmuştur.

Bu nedenledir ki eğitimde atılan her adım, çocuklarımızın ve gençlerimizin yaşamlarında yıkıcı sonuçları olacak bir nitelik taşımaktadır. Liselerin 2017-2018 eğitim-öğretim yılı için haftalık ders saatlerinde yapılan düzenlemeye yakından bakıldığında getirdiğimiz eleştiriler somutluk kazanacaktır. Şöyle ki;

•          Haftalık ders saatleri düzenlenirken okulların eğitim ortamı, öğretmen durumu, fiziki şartlar ile pedagojik esaslar dikkate alınmalıdır. Bu düzenleme ile birçok düzenlemede olduğu gibi eğitim-öğretime dair süreçler göz önünde bulundurulmamıştır.

•          Sağlık Bilgisi ve Trafik dersleri bilgisi öğrencilerimizin gündelik hayatlarını doğrudan etkileyen derslerdir. Farklı içerik ve işleniş şekilleri olan iki dersin birleştirilmesinin bilimsel hiçbir karşılığı olamaz.

•          Liselerde Biyoloji ders saati 3 saatten 2 saate düşürülmüş, din dersi ise 1 saatten 2 saate çıkarılmıştır. Biyoloji dersinin 1 saati geri alınmış, din dersine eklenmiştir. Ders saatleri düzenlemesine baktığımızda, müfredat değişikliği ile yaşanılan evrim ve bilim tartışmaları incelendiğinde bu düzenleme ile bilimsel eğitim anlayışının terk edildiği açıkça görülmektedir.

•          Felsefe dersinin 10. ve 11. sınıfta zorunlu yapılması, “Ortaöğretimde felsefe neden yok?” sorusuna yanıt oluşturmamaktadır. Müfredat değişikliği üzerinden felsefe dersi, evrensel ve bilimsel bir niteliği olmayan, öğretmenlere ve öğrencilerimize değerler eğitimi olarak dayatılan bir içerik ile düzenlendiğinden felsefe dersinin içeriği fiilen boşaltılmıştır.

•          Haftalık ders saatleri düzenlemesinin kademeli olarak uygulanacağı belirtilmiştir. Bu düzenleme ile 10/11/12. sınıflarda bilim derslerinden alınan sürenin din dersine ekleneceği belirtilmiştir.

•          Yenilikten, eleştirel düşünceden, gelişmeden, eğitimin ekonomiye etkisinden bahsedilirken bilim derslerinin azaltılması ciddi anlamda çelişkilidir.

•          Haftalık ders saati düzenlemesi ile öğretmenlerin (Din dersi öğretmenleri hariç) çok önemli bir bölümü norm kadro fazlası haline gelecek, ciddi mağduriyetler yaşanacaktır. Bu uygulama aynı zamanda atama bekleyen yüzbinlerce öğretmenin atamasının yapılmayacağı anlamına gelmektedir.

•          İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersi 9/10/11. Sınıflarda; Tarih dersi 12.sınıflarda; Coğrafya, Matematik, Fizik, Kimya, Biyoloji dersleri 11/12.sınıflarda; Sağlık Bilgisi ve Trafik Kültürü dersi 10/11/12.sınıflarda ortak ders olarak yer almamaktadır.

•          Zorunlu din dersi tüm sınıflarda ortak ders olarak yer almaktadır. (9/10/11/12.sınıflar)

•          Seçmeli din ve anlatım dersleri (Osmanlı Türkçesi hariç); seçmeli matematik ve fen bilimleri dersleri (Astronomi hariç), seçmeli sosyal bilimler dersleri (İslam Kültür ve Medeniyeti dersi ile Demokrasi ve İnsan Hakları dersi, ki bu dersin içeriği de evrensel değerlerden uzaklaştırılmış ve dayatılan değerler eğitimi ile fiilen değiştirilmiştir.) 9. ve 10. sınıflarda seçmeli ders olarak yer almamaktadır.

•          Seçmeli Din, Ahlak ve Değerler dersi tüm sınıflarda (9/10/11/12.sınıflarda) seçmeli dersler arasında yer almaktadır.

Eğitim Sen olarak eğitimi ve eğitim programlarını dinselleştiren, içeriğini bilimsel olmaktan çıkaran, çocuklarımızı ve gençlerimizi özne olarak görmek yerine şekillendirilmesi gereken nesneler olarak gören, dolaysıyla onların bugünlerini ve yarınlarını karartan her düzenlemeye ve her uygulamaya örgütlü gücümüzle karşı duracağımız bilinmelidir.