Tarihten...

Tren'nin icadının maden ocaklarında düşünüldüğünü ve madenlerde çalıştırılan katırların zorluğu yüzünden bir iddia sebebiyle ortaya çıktığığı biliyormusunuz?...

İlk olarak İngiltere’deki bir maden mühendisi ile bir maden sahibi arasındaki iddia sonucu ortaya çıktı trenler. Önceleri, madenlerdeki yük taşıma aracı hayvanlardı. 1800’lü yılların başında Richard Trevithick adlı maden mühendisi kendi yaptığı buharlı makine sayesinde 10 tonluk demiri raylı bir yol sayesinde taşıyabileceğini öne sürdü. Ardından icat ettiği Tram-Waggon adındaki lokomotifle 16 km’lik yolu 5 saatte aldı. İlk deneme için oldukça başarılı bir sonuç olmasına rağmen gerek Trevithick’in lokomotifi fazla geliştirememesi gerek de lokomotifin, dönemin yaygın  taşıma aracı olan hayvanlardan daha üstün görülmemesi ilk girişimin başarısızlıkla sonuçlanmasına neden olmuştur.

Bu başarısızlık bir yana başka bir İngiliz mühendis olan George Stephenson ileride ‘Demiryollarının Babası’ olarak anılmasını sağlayacak olan ilk buharlı lokomotif olan ‘Rocket’i tasarlamıştır. Rocket 1829 yılında Liverpool-Manchester hattında 24km hıza ulaşabilmiştir.

Yapılan bu çalışmalar trenlere olan ilginin artmasını ve yük taşımacılığının yanı sıra trenlerin ulaşım aracı olarak da kullanılmasını sağlamıştır. Bu gelişmeler bir çok yeniliği de beraberinde getirmiştir.1863 yılında başlayan girişimlerin ardından trafik sorununa çözüm olarak düşünülen yer altı demiryolu fikri 1890 yılında bugünkü metro sistemine örnek oluşturacak hale gelmiştir. Demiryolları ve trenler yıllar geçtikçe gelişimini ve değişimini sürüdürmüş ve bir çok deneme yapılmıştır.

1812 yılında bir maden mühendisi olan John Balenkinsop eğimli bölgelerde trenin hareketini sürdürebilmesi için dişli teker ve demir yolunu icat etmiştir.

Günümüzde trenler gelişmiş bir ülkenin ulaşımı açısından vazgeçilmez noktadadır. Teknoloji geliştikçe de değişimi ve gelişimi devam edecektir.

Zonguldak Nostalji.

Alıntı: y.yıldırım