1937 yılından evvel, Zonguldak'a en rahat ulaşım deniz yolu ile yapılmaktaydı.1937 yılından önce doğru dürüst demiryolu ve karayolu olmadığı zamanlarda, Istanbul istikametinden yapılan bu deniz yolculuğu,Zonguldak gibi işlek bir liman için oldukça önemli duraklardan biri olmuştur.

Tıpkı bugün, otobüs seferleri gibi Karadeniz`e seferleri olan Kumpanyalar; bugünkü Otobüs Firma isimleri gibi cok iyi tanınıyordu.

Seferler Kardeniz`e gidiş-dönüşlü, İstanbul ile Rize`nin Pazar kasabasına kadar saatler süren bir yolculuk ile gerçekleşiyordu.

Kumpanyalar ( aynı eylemi yapan kimseler topluluğu.Şirket) Seferlerini günlük yerel ve ulusal gazeteler vasıtası ile duyulmaktaydı.

Hemen hemen her gün, bazı günler günde iki-üç sefer yapan vapurlar Galata,Karaköy, Şirkeci iskelelerinden hareket ediyordu.

Fakat Karadeniz`in hava durumuna göre de bazı seferler de sık sık iptal edilmekteydi.

Eğer yola çıkılmış,deniz de sonradan kabarmış ise bazı limanlarda yolcular günlerce, hatta bazen bir haftayı aşan sürede limanlarda bekletilirdi.

Bugün yapılmayan fakat o yıllarda en çok rağbet gören bu seferleri yapan bazı firma isimleri,kalkış saatleri,kalkış yeri gibi bilgiler şöyleydi;

 

ALEMDAR ZADELER VAPURLARI

Bülent Vapuru

Kalkış yeri Sirkeci,

Kalkış saati 18.00

Uğrayacağı yerler ; Zonguldak,İnebolu,Samsun.Ordu,Giresun.Trabzon,Rize,Rize/Pazar

Yolcu durumuna göre ; Görele,Ünye,Vakfıkebir kasabalarına uğramaktaydı.

 

BARTIN CiDE POSTASI

Hilal Vapuru ;

Perşembe Günleri Aksamı;

Sirkeci Rıhtımı ;

Ereğli,Zonguldak,Bartın,Kurucaşile,Cide,İnebolu

 

Bu vapurların İnebolu`ya en çok rağbet etmesinin sebebi Ankara`ya en kolay ulaşımı olan yerlerden biri olması.Kurtuluş Savaşı`nda da kömürün Ankara‘ya ulaşmasında bu yol kullanılmıştı.

 

YELKENCİ VAPURLARI

Karadeniz Lüks ve Sürat Postası

VATAN Vapuru

Çarşamba Günleri Akşam

Hareket yeri, Sirkeci Rıhtımı

Zonguldak,İnebolu,Samsun,Ordu,Giresun.Trabzon,Sürmene,Rize

 

SADIKZADE BiLADERLER VAPURLARI

Karadeniz Muntazam ve Lüks Postası

Pazar Günleri

Sirkeci ,Karaköy Rıhtımları

Zonguldak,İnebolu,Samsun,Ordu,Ünye,Giresun,Trabzon,Rize

 

HACI YAKUP ZADE VAPURLARI

Kardeniz Lüks ve Sür`at Postası

GERZE Vapuru

Pazar Akşamı

Sirkeci,Kadıköy Rıhtımları,

Zonguldak,İnebolu,Gerze,Samsun,Ordu,Giresun,Trabzon,Rize,Rize/Mapavri (Çayeli)

 

SEYRESAFAiN KUMPANYASI

ÇANKAYA VAPURU

Perşembe Akşamı

Zonguldak,İnebolu,Sinop,Samsun.Ordu,Ünye,Giresun,Trabzon,Rize

 

MUSTAFA CEMAL VAPURLARI

Zonguldak Sürat Postası

BURSA Vapuru

Cumartesi Günleri

Pazar günü Aksam geri gelip Galata Rıhtımından Izmir‘e hareket eder.

 

K.Z.A YKTA VAPURLARI

Muntazam Akçaşehir,CiDE haftalık Postası

 

İnönü 2 Vapuru

Cumartesi

 

Akçaşehir

(Akçakoca)Alaplı,Ereğli.Zonguldak,Bartin,Amasra,Kurucaşile,Cide,

 

Ve böyle onlarca kumpanya ve vapur.Belki de bugün Zonguldak`tan kalkan firmaların yirmi mislisi sefer sayısı Zonguldak`a deniz yolu ile yolcu taşıyordu.1937 sonrasında da vapur seferleri devam etmiştir ama yolcu sayısı itibari ile etkisini oldukça yitirmiştir.

Vapurlarla Zonguldak`a gelen yolcular diğer kasabalara yine yerel bazda çalışan büyük teknelerle taşınmaktaydı. Bunları bugün ile karşılaştırırsanız,otobüs firmalarının servisleri olarak görebilirsiniz.

 

Burada dikkat ederseniz, deniz yolu bütün Karadeniz kıyılarına bağlantılı olduğu için sefer sayıları da o kadar fazla olmasını sağlamış.

1937 yılında demiryolunun Zonguldak`a gelmesi ve karayolu ağının bağlanması belki o günün şartlarında oldukça önemli bir gelişmeydi.Zira o günün şartları şehre sadece ulaşımın sağlanması yeterliydi.

Bugün ise kemiroylu ve karayolu Zonguldak`ta bitmesi,diğer şehirlere Zonguldak`tan geçen bir bağlantı olmaması ulaşımın mesafesi oldukça problemler doğurmaktadır..Bu da ulaşımın Zonguldak`ın aslında hem ekonomisi hem de zaman bakımından nasıl tıkadığını gösterir.

Bu sebep ile Zonguldak-Ereğli.Akçakoca ve Düzce illeri arasında İstanbul-Ankara Demiryolu hattına bağlanması günümüz şartlarında zaman ve hız bakımından Zonguldak`in ekonomisi için kaçınılmaz bir zorunluluktur.

 

Zonguldak Limanı, Karadeniz`in önemli üç limanından biridir. Fakat Trabzon ve Samsun Limanlarının oldukça gerisinde çalışmaktadır. Bunun da nedenlerinden biri limana kolayca ulaşım imkanıdır.Samsun bu konuda en şanslı illerden biridir.Karadeniz`in bir çok limanına Samsun‘dan bir çok gemi gelip gider.Gemilerle gelen kargo Samsun-Ankara demiryolu hattının mesafesinden dolayı en çok daha ucuz ve hızlı olacağından Kardeniz`de tercih edilen liman olmuştur.

 

Demiryolu elbette ki Zonguldak için önemli bir gelişmeye nedendi fakat Zonguldak Türkiye`de deniz kıyısı olan 17 ilden biri olarak ve büyüklük bakımından Kardeniz`in 3.cü büyük limanı olmasının avantajını yeterince kullanamamaktadır. Kaldı ki bugün Filyos`a Karadeniz`in en büyük limanı inşa edilmektedir. Bağlantısı olmayan Limanın Zonguldak Limanı gibi cılız kalacağını düşünüyorum.

Bugün Zonguldak Limanı dendiğinde akla Sahil cafe`den başka bir şey gelmiyor ise bu büyük bir sorun demektir. Filyos Limanı da inşallah başka sahil kahveler için yapılmıyordur.

 

Zonguldak`ın asıl gerçek konuları bunlar fakat biz Zonguldak`ta son tartışmalara baktığımızda; Kız Meslek Lisesi yıkımı,Gazipaşa Caddesinin asfaltı.Santral Bacaları,Partilerin kendi içinde ki çekişmeleri, vb gibi konularla meşgulüz.

 

Alıntı: Hayati YILMAZ(2019)

Zonguldak Nostalji