Aynı anda 7-8 geminin barınabildiği hareketli bir limandı Zonguldak limanı...
Zonguldak limanı ve tersanesinin işletmesine, kuruldu kurulalı EKİ kurumu bakıyor. Görevleri arasında Zonguldak liman trafiğinin ana malzemesi, maden kömürü sevkiyatı ve madenlerin lojistik ihtiyacının karşılanması yatıyordu.
1900 yılında yapılan eski liman rıhtımı, kömür yüklemesi yapılan gemileri kısmi olarak korusa da azgın dalgalara karşı yetersizdi. Bu yüzden 1957 yılında bitirilen yeni liman açılana kadar büyüklü küçüklü gemi kazaları ve fırtınaya bağlı ağır hasarlı kazalar ve batıklar meydana geliyordu. Arama kurtarma birimi, dalgıç ve kılavuz kaptanlara önemli görevler düşüyor, tecrübe önem arz ediyordu. Eski kaptanlar şimdikiler gibi şanslı değildi. Pusula ve deniz fenerlerinden başka teknik desteği olmayan kaptanlar, yönlerini rotadan sapmadan bulabilmeleri yanında, ufuk çizgisine bakarak hava tahmini de yapmak zorundaydılar. Zira özellikle Karadeniz’in anlık değişen denizleri vardı. Eski denizcilerin büyük çoğunluğu okullu değildi, zaten okulu bile yoktu. 50-100 sene evvel Türkiye^de denizciliğin okulu Karadeniz’di…
Karadeniz kıyısında yetişmiş balıkçı, dalgıç, yüzücü ve kaptanlar en iyi eğitimi hayat okulunda görmüş alaylı denizcilerdi. Bu yüzden denizciler ve kaptanlar genelde Karadenizli olur, bölgemizdeki kaptanlar Kurucaşile’de doğup büyüyen gençlerden çıkardı…
Murat Turgut, Sefer Garip, Ahmet Alkan, Şevket Günal ve oğlu Oktay Günal, Temel Kıranda, Mustafa Kaptan, Tarık Aydulun, İlyas Akaya, Haydar Kaptan, Ahmet Ekmekçi, İbrahim Kaptan, Haydar Taş, Yılmaz Çep, Ali Çep, Ahmet Aksoy, Hüseyin Kaptan, Hüseyin Günay, Zeki Uder, Zeki Albayrak, Ali Gürlesin, Arap İbrahim, Eyüp Sönmez, Hilmi Kaptan gibi isimler eski jenerasyon Zonguldak kaptanlarından bazılarıdır…
Zonguldak limanı kılavuz kaptanlarının da tamamı alaylı kaptandı. Usta çırak kültürüyle hayatı denizde geçmiş tecrübeli gemi kaptanlarıydı…
1980’li yıllarda denizcilik yasaları dünya normuna ayak uydurdu ve eski alaylı kaptanların yerini, okuldan mezun yeni nesil kaptanlar aldı. Teknoloji sayesinde deniz kazalarının sayısı azaldı, Zonguldak limanı Karadeniz’in azgın dalgalarına karşı koymaya devam ediyor, eski kaptanların içgüdüsel algılarının yerini donanım ve teknik aletler aldı. Ancak şimdiki liman kaptanlarımız bayrağı imkanlar dahilinde taşımaya devam ediyorlar…
Alıntı: Yüksel Yıldırım
Zonguldak Nostalji