Bartın İnkum sahili açıklarında 17 Ocak 2021’de batan Rus bandıralı geminin batığını çıkarma işini üstlenen Aras Denizciliğin yasaya aykırı olarak gemi atıklarını gümrüklü saha olan Bartın Limanından hiçbir tedbir almadan çıkarmasına tepkiler büyüyor. Karadeniz Çevre Platformu, yasalara aykırı yapılan işlemin durulmasını isterken, asbest ve radyasyon yayan gemi batığının çevre ve insan sağlığına büyük zarar verdiğine vurgu yapıldı.

Çevreciler, Bartın Tarım Orman, Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği, Sağlık Bakanlığı İl Müdürlükleri ve Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığına bağlı Liman Başkanlarının koordineli çalışması gereken batık geminin çıkarılması işine seyirci kalmalarına anlam veremediklerini ifade ettiler. Çevre platformu, Rus bandıralı Arvin isimli batık gemiyi çıkarma işini üstlenen Aras Denizcilik ve Sualtı Hizmetleri Ltd. Şirketine patronu Ferdi Aras, Bartın Liman Başkanı Haydar Gökçe ve Bartın Belediyesi Liman İşletmeleri Müdürü Birol Demirkoparanoğlu’nun mevzuatı bilmemesinden yararlandığı ileri sürdüler.

Türkiye’nin ilk turizm merkezlerinden birisi olan mavi bayraklı Bartın sahillerinde deniz, çevre ve insan sağlığı açısından tam bir facia yaşandığı ileri sürüldü. İddialara göre 2021 yılında batan Rus firmasına ait 113 metre uzunluğunda 13 metre genişliğindeki Arvil isimli batık kuru yük gemisinin denizden çıkarılması için Aras Denizcilik anlaşma yaptı. Hurdası karşılığında batık kuru yük gemisini çıkaracak olan Aras Denizciliğin deniz batıklarını çıkarma konusunda lisans sahibi olmadığı ortaya çıktı.

BALIKLAR ÖLECEK, İNSAN SAĞLIĞI ZARAR GÖRECEK, DENİZ VE ÇEVRE KİRLENECEK

Çevre platformunun iddiasına göre, Radyasyon ve asbestli kuru yük gemisinin oksijen kaynaklarıyla yeraltın parçalanması bunun deniz kirliliği ve balık ölümlerine neden olacağı ifade edildi. Buradan çıkacak hurdanın asbest ve radyasyon yüklü olması nedeniyle daha önceden belirlenmesi gereken bir alana götürülüp burada ayrıştırılmasının yapılması ve zehirli atıkların da Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığının belirlediği alana boşaltılması gerektiği belirtildi. İddiaya göre, Mevzuatları bilmeyen İl Müdürleri ve görevden alınan Vali Sinan Güner’i ikna eden Aras Denizcilik ve Sualtı Hizmetleri Ltd. Şirketine patronu Ferdi Aras’ın sosyal medya hesapların da Milliyetçi Hareket Partisi (MHP)’li görüntüsü vermesi de dikkatlerden kaçmadı.

ÇEVRECİLER, TUNÇ VE AKIN KATLİAMA SESİZMİ KALACAK

Çevre Platformu, Mavi bayraklı Güzelçehisar, Mogoda, Inkum ve Amasra kumsalı ve denizini kirleten Aras Denizciliğin katliamına yetkililerin, nende sessiz kaldığına anlam veremediklerini ifade ettiler. Filyos ve Hattat Enerji konusunda eylemler koyan Bartınlı çevrecileri kimlerin ikna ettiği ise bilinmiyor. MHP’li Bartın Belediye Başkanı Cemal Akın ve Ak Parti’nin başarılı TBMM Grup Başkanvekili Milletvekili Yılmaz Tunç’un neden olaylara seyirci kaldığı ise bilinmiyor.

FERDİ ARAS SİPARİŞ HABER YAPTIRMIŞ?

Patron Ferdi Aras haberlerinin güvenirliliği tartışmalı olan bir haber ajansına yaptırdığı sipariş haberde, “Bartın'ın İnkumu açıklarında kırılma sonucu batan Arvin gemisi su altından parçalanarak çıkarılıp ekonomiye kazandırılacak” demiş. Sipariş haberde, “Deniz yüzeyinin yaklaşık 20 metre altındaki gemi enkazının çıkarılması için çalışma başlatıldı. 3 ay içinde 5 gemi personeli, 10 sektöründe uzman dalgıç ile enkaz çıkarılacak ve ekonomiye kazandırılacak” dendi. 1 Nisan 2022’de başlayan enkazlar geminin asbestli ve radyasyonları parçaları Bartın limanında depolanmaya başlandı.

BARTIN BELEDİYESİNİN LİMAN SAYFASI KAPALI

Bartın Belediyesinin işletmekte olduğu limanla ilgili resmi internet sitesinde ki; “BARTIN LİMANI TEHLİKELİ MADDE REHBERİ” sayfasına erişim sağlanamıyor. Aras Denizcilik ve Sualtı Hizmetleri Ltd. Şirketine patronu Ferdi Aras’ın erişim engeli koydurduğu iddia ediliyor. Bu arada Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği İl Müdürü Ali Özcan, Bartın Tarım-Orman İl Müdürü Cevdet Akyüz, Bartın İl Sağlık Müdürü Dr. Alpaslan Erol, Bartın Liman Başkanı Haydar Gökçe ve Bartın Belediyesi Liman İşletmeleri Müdürü Birol Demirkoparanoğlu, Ticaret Bakanlığı Bartın Gümrük Müdürü Osman Civelek’in yaşanan olaylara sessiz kalması akıllara farklı işaretler getiriyor.  Bartın Çevre Kültür ve Doğal Varlıkları Koruma Derneğinin kim ve ne adına sessiz kaldığı ise merak konusu olmaya devam ediyor.

OLAY NASIL GELİŞMİŞTİ:

Gürcistan'ın Poti Limanı'ndan yük alarak Bulgaristan'a giden Palau bandıralı Rus firmasın aait 'Arvin' isimli kuru yük gemisi 17 Ocak 2021 tarihinde İnkumu sahilinin 200 metre açığında ortadan ikiye bölünerek batmıştı. 6 Mürettebatın sağ, 3 mürettebatın ölü olarak kurtarıldığı olayda üç denizcinin bugüne kadar cesetlerine ulaşılamadı.

(Cevdet AKGÜN)