ÖZEL HABER - Yol kalitesi ülkenin en kötü illeri arasında yer alan Zonguldak’ta Karayolları, müteahhit ve denetimle görevli müşavir firmalar arasındaki ilişkilere ışık tutarak bitmek bilmeyen fotoğrafını çekmeye çalışan Halkın Sesi aynı öykülere Karabük ve Bartın’da da ulaştı.
 

1997’DEN BERİ BİTMEYEN BİR YILAN HİKÂYESİ
 

Halkın Sesi karayolları dosyasının son bölümünü Karabük ve Bartın’a ayırıyor. Gazetemizin ulaştığı bulgular, Zonguldak’tan ayrılıp il olan Karabük ve Bartın’ın ‘yol’suzlukta Zonguldak’la aynı kaderi paylaşmaya devam ettiğini gösteriyor. Mesela Amasra- Cide istikametindeki mevcut 2 şeritli asfalt yol 1997 yılından bu yana bir türlü bitirilemezken, tıpkı Zonguldak’taki yollar gibi maliyetler her yıl katlanarak artıyor. İki ilçe arasında 25 kilometrelik kesiminin standardını yükseltmek amacıyla 1997’de yapılan ihale, ihtiyaç olan kesimlere tırmanma şeridi, daha sonra 2x2 bölünmüş yola dönüşüm, sonra da üst yapıyı beton asfalta dönüştürme gibi ihtiyaçlar nedeniyle keşif artışları yapılarak hâlâ sürüyor. Üst makamlardan alınan olurlarla yapılan keşif artışı, yüzde 800’ü geçerken, yeni standartlara göre projelendirilen 25 kilometrelik yolun ancak 5 kilometresi tamamlanmış bulunuyor. Projenin başlangıç keşfinden bu yana yapılan işin şimdiki geçekleşme oranı yüzde 750’yi bulurken, yolun kaç liraya tamamlanacağını Karayolları gibi ilgili firma da bilmiyor. 
 

BİR İHALE DAHA PAHALI TEKLİF VEREN FİRMAYA NASIL VERİLİR
 

Kamu İhale Kanunu’nun kamu kaynaklarını çarçur eden bir canavara nasıl dönüştüğünü anlatan bir öykü de, Bartın Kurucaşile yolunda yazılıyor.  2018’de ihalesi yapılan Bartın - Kurucaşile yolu Çakraz tünelleri ile Amasra tünelinin aydınlatma ve elektromekanik sistemlerinin yapımı işi 36.790.000 TL ile en düşük teklifi veren Simens firmasında kalıyor. Karayolları tahmini bedelinin altında teklif veren firmadan yasa gereği savunma istiyor. “İmalatçı olduğumuzdan teklif veren diğer firmalara göre % 15 avantajlıyız” diye savunma yapıp maliyet hesaplarını da dilekçesine ekleyen firmayla sözleşme imzalanarak işe başlatılıyor. Firmanın stoktaki malzemelerinin testini yaptırıp işe başlamasına karşın Kamu İhale Kurumu, ihalede, 46.775.000 TL teklifle ikinci sırada yer alan firmanın itirazı üzerine sözleşmeyi iptal ediyor.  Karayolları gelen malzemeleri geri göndererek 10 milyon lira daha fazla teklif veren yeni firma ile sözleşme yapıyor ve firma halen çalışmaya devam ediyor.
 

BARAJ ALTINDA KALACAK YOL 5 YILDIR TAMAMLANAMADI
 

Karabük-Yenice ayrımı Kozcağız yolu da devlette işlerin nasıl bir plansızlık ve eşgüdüm yoksunluğuyla yürüdüğünü gösteriyor. 2013 yılında projelendirilip ihalesi yapılan ve inşa halindeki barajın altında kalacağı için acilen yenilenmesi gereken yolda, 2016 Mayıs’ına kadar hiçbir çalışma yapılmıyor, yolun güzergâhında kamulaştırmalar tamamlanamıyor çünkü.  Şantiye kurup makine parkını dahi getirmeyen firmaya bir işlem yapılamadan dosya kapatılıyor. Aynı yıl, aynı yolun, aynı kesiminin yapım işi yeniden ihale ediliyor. Bu kez ihaleyi bir başka firma kazanıyor ve 2016 Ağustos’unda sözleşme imzalıyor. 2017 Mayıs’ına kadar hiçbir iş yapılmıyor. Karayolları kendilerinin kamulaştırmaları yapamadığı gerekçesiyle 2017 sonuna kadar süreyi uzatıyor. 2017 bitiyor, 2018 bitiyor, 2019 bitiyor işe ancak 2020 Haziran’da başlanabiliyor. Ancak kamulaştırmaların tümünün bitmemesi üzerine iş yine duruyor. Yolu yapmak için planlama yapan, ödenek ayırıp ihaleye çıkan Karayolları ihale bedelinin onda biri kadar parayı bulup kamulaştırmaları yapamıyor. Allahtan baraj bitmediği için yolda sorun yaşanmıyor.