Özel Halk Otobüsü İşletmecisi Akın Kavi:

‘BELEDİYE BATMAMI İSTİYOR’

‘Belediye boşuna bekler. Ben batmam, kendisi batar’

‘Yıllık harcamamı topladığım vakit, kafayı yerim’

‘Hiçbir şehir de 40 yaşında dolmuş yok’

‘Kozlu – Kilimli Halk Otobüsleri kaçak çalışıyor’

‘Zonguldak Belediyesi T. Fakültesine hat koymuyor, zarar ediyor. Neden?’

Röportaj: Adnan KÜÇÜKVAR

Şehir içi Toplu Taşıma hizmeti veren Özel Halk Otobüsü İşletmelerinin, 65 yaş üstü vatandaşları ücretsiz taşımaları yasal düzenlemeyle sağlandı.

Ancak, uygulamada yaşlıları tedirgin eden davranışlar sürüyor.

Şikâyet edilen konuların başında, 65 yaş üstü vatandaşların ücretsiz dolaşımını sağlayacak kartların geç çıkartılması, kartların yıllık ayarlanıp, güncelleştirme adı altında para alınması ve yaşlıların otobüslerden iki- dört sefer sınırlama getirilmesi.

Konu ile ilgili, Zonguldak Özel Halk Otobüsü İşletmecisi Akın Kavi ile görüştük.

Akın Kavi, şikâyetlerin doğru olduğunu ancak, Zonguldak Belediyesi’nin yasal sorumluluklarını yerine getirmediğini belirtti.

Soru - Zonguldak Belediyesi ile sürtüşmenin sebebi nedir?

Kavi – Günlük 1.300 litre mazot yakıp, aylık 177 bin450 lira ödüyorum.

60 personelim var. 2.500x 60 = 150 bin lira.

Belediye’ye 20 bin lira aylık ödüyorum.

Kasko- sigorta - bandrol ücreti= 30 bin lira.

Aylık amortisman / aşınma payı gideri 50 bin lira.

Sanayi gideri aylık=50 bin lira. Yıllık 600 bin lira.

Etblu/özel yakıt = 6 bin lira.

24 araçtaki Cihazlar için 3.824 Lira+ KDV ödüyorum. Yıllık 50 bin lira.

Soru – Belediye’den alacağın var mı?

Kavi – Belediye&den toplam alacağım 35 milyon lira.

Soru: Devlet, ücretsiz taşımaya katkı vermeye başlamadı mı?

Kavi - Devlet, bu paranın sadece zekâtını veriyor bana. Aylık 13 bin 500 lira.

Soru – Yıllık toplam harcaman nedir?

Kavi – Yıllık harcamamı topladığım vakit, kafayı yerim. Ben lazım olacak parayı bulurum.

Soru - kartlı ve ücretsiz kartlı sayısı nedir?

Kavi – Zonguldak’ta 43 bin kartlı var. 15 bin ücretsiz kartlı.

Soru - Kartlılar kimlerden oluşuyor?

Kavi – 65 yaş üstüler, Belediye personeli, Gaziler, Şehit yakınları, Refakatli Engelliler vs.

Soru – Şikâyetler var hakkınızda. 65 yaş üstülerden yenileştirme adı altında ücret alıyor muşsunuz?

Kavi - Ben mazot yakıyor ve yukarıdaki giderleri yapıyorum. Belediye üzerine düşeni yapmıyor. Benim batmamı bekliyor.

Soru – Kozlu Belediyesi verdiği kartların üzerine ’65 yaş üstü süresiz biner’ diye yazmış. Siz neden sadece gün de dört seferle sınırladınız?

Kavi – Otobüse binip, akşama kadar vakit geçirenler var. Bir de, günün kalabalık saatleri var sabah ve akşam gibi. Bir otobüsün yarısından çoğu bedavacı oluyordu. Sınırlama gelince, işi olduğunda biniyorlar.

Soru – Belediye verdiği sözleri tutmadı diyorsunuz. Ne sözler verdi de tutmadı?

Kavi - Bir defa; birçok semtin yolu bozuk… Araçlar sürekli arıza yapıyor. Bu durum çekilmez oldu. Bu yolların kamera çekimini yapıp, bu semtlerden araçlarımı çekmek zorunda kalırım.

İkincisi, Zonguldak - Tıp Fakültesi arasına hat koyacaktı. Meclise bile getirmedi.

Kozlu belediyesi, Zonguldak’ın içine kadar giriyor. Zonguldak Belediyesi, Kozlu sınırlarına giremiyor. Tıp Fakültesi’ne hat koyarsa kazancı olacak.

Belediye hat koymadığı için zararda, neden?

Soru – Nasıl yani?

Kavi – Kozlu ve Kilimli dolmuşları ve Halk Otobüsleri, kanunsuz; Yargıtay kararı, yerel mahkeme ve Zonguldak Belediyesi’nin almış olduğu karar olmasına rağmen, ilçe araçları korsanca taşımacılık yaptığı sürece dolmuş, nede bizim hizmet kalitemizi arttırma gibi bir lüksümüz olamaz. Çünkü ayakta kalma mücadelesi veriyoruz.

Soru – Korsanca taşımacılık derken?

Kavi – İlçe ve Şehirlerarası yolcu taşıyan minibüsler ve otobüsler D- 4 belgesi almak zorundadır. Bu Belgeyi Bakanlık verir, İl trafik Komisyonu veremez.

Halk Otobüsleri D-4 belgesi ile çalışamaz. Neden, ayakta yolcu alamazlar. Sebebi, ölümlü bir kaza da trafik- kasko ödemesi yapılmaz.

Ben taşıma hizmeti yaparken, şehir dışına çıkmayacağımı taahhüt ediyorum. Ona göre sigorta – kasko yapıyorum. Kozlu – Kilimli Halk Otobüsleri kaçak çalışıyor. Uydurma bir belge ile. Kozlu Dolmuşları(üstten çalışan) D-4 Belgesi aldı. Bu belgeyi dolmuşçu alıyor da, halk otobüsü nasıl almıyor?

Soru- Sorunun sebepleri nedir?

Kavi- Sorunlarda sebeplerden biri Şoförler Odasıdır. Hiçbir şehir de 40 yaşında dolmuş yok. Bu arkadaşlar(dolmuşçular)bu araçlarını değiştiremiyorlarsa, sorumlu ilk önce kendi Odalarıdır.

İkincisi, kendi haklarını aramamalarıdır. Birlik- beraberlik içinde olmamalarıdır.

Dolmuşçu arkadaşlar, günlük düşünüp günlük yaşıyorlar.

Burada mağdur olan sadece ben değil, on binlerce vatandaştır.

Soru – Sonuç olarak…

Kavi – Zonguldak Belediyesi benim batmamı bekliyor. Ancak, boşuna bekliyor. Kendisi batar, ben batmam.