Ticari hayatta internetin yaygınlaşması ile birlikte muhasebe uygulamalarında da birçok yenilik ve değişim yaşanmıştır. Zamanla e-uygulamalar artmış ve ekonomide e-dönüşüm süreci başlamıştır. Bu dönüşüm faturaların elektronik ortamda düzenlenip iletilmesine ve yine bu ortamda muhafaza ve ibraz edilmesine olanak sağlayan e-Fatura süreçlerini ortaya çıkarmıştır.

e-Fatura mükellefi ne demek?

e-Fatura kullanan ya da kullanmak zorunda olan işletmelere e-Fatura mükellefi denir. E-dönüşüm projesinin amacı ticari faaliyette bulunan firmanın e-Fatura’ya geçmiş olmasıdır. Türkiye’de e-Fatura kullanımı 2013 yılında başlamıştır. Yasal düzenlemelerle her sene e-Fatura kullanımı yaygınlaştırılmaktadır.

e-Fatura kullanmak isteyen her türlü şahıs şirketleri ya da firmalar e-Fatura’ya geçebilmektedir ancak Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından belirlenmiş, e-Fatura kullanması zorunlu olan firmalar vardır. GİB’in son tebliğine bu firmalar;

-2021 yılında cirosu 4 Milyon TL ve üzeri olan firmalar,

-e-Ticaret faaliyeti gösteren firmalar,

-Gayrimenkul ve/veya motorlu taşıt, inşa, imal, alım, satım veya kiralama işlemleri yapan firmalar,

-Kültür Turizm Bakanlığı veya belediyeden ruhsatlı oteller

1 Temmuz 2022’ye kadar e-Fatura’ya geçişini tamamlamak zorunda.

Bu zorunluluklar her yıl Gelir idaresi Başkanlığı tarafından güncellenmekte ve genişletilmektedir.

e-Fatura irsaliye yerine geçer mi?

e-Faturalar irsaliye yerine geçebilmektedir. Ancak bunun için gerçekleşmesi gereken koşullar vardır. Bu nedenle her e-Fatura irsaliye yerine geçmez. Öncelikle e-irsaliye nedir içeriğini okuyarak içerik hakkında bilgilenebilirsiniz.

e-Faturanın irsaliye olarak kullanılabilmesi için belgenin mal teslimatında düzenlenmesi gereklidir. Kanunda mal teslimi sayılan hallerden birinde fatura düzenlendiği takdirde irsaliye olarak sayılacaktır. Malın müşteriye teslimi ya da teslim edilmek üzere kargoya verilmesi sırasında e-Fatura düzenlenmelidir.

e-Faturanın üzerinde, düzenlendiği tarih, saat ve dakika yazılmışsa ve “irsaliye yerine geçer” yazısı da eklenmişse irsaliye yerine geçer.

e-Fatura iptali nasıl yapılır?

İşletmeler düzenlemiş oldukları e-Faturaları ticari koşullarda değişim, hatalı düzenleme gibi sebeplerden iptal etme gereği duyabilirler. Bu gibi durumlarda uygulanması gereken belli prosedürler vardır. Kendi içinde ikiye ayrılan temel e-Fatura ve ticari e-Faturaların iptali de farklılık göstermektedir.

Temel e-Fatura işlemlerinde alıcının faturayı reddetme hakkı yoktur. Fatura iptali için alıcının iptali onaylaması gerekmektedir. Alıcı onaylamadığı takdirde fatura geçerliliğini sürdürür.

Ticari e-Faturada alıcının faturayı reddetme, kabul ve iptal hakları vardır. İptal için alıcının yasal bir süresi vardır. Bu süre içinde alıcı iptal işlemi yapmadığı takdirde fatura geçerli olur.

e-Faturalar doğrudan işletme tarafından iptal edilemez. Fatura reddinden sonra e-Fatura iptal portalı üzerinden işlem gerçekleştirilebilir.

e-Fatura İptal Süresi Kaç Gündür?

e-Fatura iptal işleminin yasal bir süresi vardır. Faturanın alıcı tarafından reddedilmesi için yasal süre 7 iş günüdür. Bu süre içinde herhangi bir işlem yapılmazsa fatura geçerli olur. 7 iş günü süresi faturanın alıcıya iletildiği tarihten itibaren başlar.

e-Fatura kaç gün geriye dönük kesilebilir?

Ticari faaliyetlerde zaman zaman oluşan farklı ihtiyaçlardan biri de geriye dönük fatura düzenlemek. Peki geriye dönük e-Fatura düzenlemek mümkün mü?

Yasal olarak geriye dönük faturalar malın teslimi veya ifasından sonra en çok 7 iş günü içinde düzenlenmelidir. Bu süreye Cumartesi günleri de dahildir. 7 günü aşan sürede kesilen geriye dönük faturalar için ceza işlemi uygulanır.

Süre başlangıcı olarak malın teslim tarihi dikkate alınır. Malın teslim tarihini takip eden 7 iş günü içinde fatura düzenlenmelidir.

e-Fatura ile ilgili daha fazla bilgi almak ve avantajlı fırsatlarla e-Faturaya geçmek için buradan bilgi alabilirsiniz.