Yazılım Şirketi Kurmak İçin Yapılması Gerekenler

Yazılım şirketi kurmak isteyen girişimcilerin ilk aşamada tercihi sağladığı avantajlardan dolayı genellikle şahıs şirketi kurmaktan yana olur. Diğer yandan çok büyük ölçekli yazılım şirketlerinin kurulacağı durumlarda şahıs şirketi yerine limited şirket ya da anonim şirket kurulumu tercih edilebilir. Anonim şirketlerde vergi oranının sabit olması nedeniyle şirket karı yükselse de vergi oranı sabit kalır. Bunun sonucunda yüksek karlılığa sahip yazılım şirketlerinde genellikle sağladığı avantaj nedeniyle anonim şirket türü tercih edilir.

Yazılım şirketi kurmak isteyen girişimciler şirketin resmi kuruluş işlemlerini gerçekleştirirken vergi dairesi, ticaret odası, sosyal güvenlik kurumu kayıtları otomatik olarak gerçekleştirilir. Resmi kuruluş işlemlerinin tamamlanması ve vergi levhasının alınması sonrasında yazılım şirketinin bağlı olduğu belediyeden İşyeri Açma ve Çalıştırma Ruhsatı alınması gerekir. Yazılım ve web tasarım şirketleri, şirket kuruluşuna ilişkin yasal işlemleri tamamlayıp gerekli izinleri alarak ticari faaliyetlerine başlayabilirler.

Yazılım ve web tasarım şirketleri, ticari faaliyetlerini sürdürdükleri süre boyunca belirli standart aylık giderleri karşılamakla yükümlüdürler. Bu giderler şirketin büyüklüğü, kar-zarar oranı, işyerinin kira olup olmadığı, çalışan personel sayısı ve benzer etkenlere göre şirket özelinde değişiklik gösterebilir.

Yazılım şirketleri yaptıkları satışlardan tahsil edilen KDV tutarından, giderleri ve mal alımları için ödedikleri KDV tutarını düştükten sonra kalan tutarı her ay Katma Değer Vergisi olarak öderler. Ayrıca her ay işçilere ödenen ücretlere göre sigorta primi ve işçi gelir vergisi ödemeleri hesaplanır. Sigorta primleri her ay düzenli bir şekilde ödendiği takdirde SGK’nın 5 puanlık bir indirimi vardır. Şirket kuruluşu sırasında BAĞ-KUR sigortalılığı otomatik bir şekilde başlatılır. Şirketin sahibinin ya da temsilcisinin süregelen bir başka iş nedeniyle sigortası bulunuyorsa BAĞKUR’a kayıt olma ve prim ödeme zorunluluğu bulunmaz.

İş yeri kirası, alınan serbest meslek makbuzları ile işçilerden kesilen gelir vergilerinin sorumlu sıfatıyla vergi dairelerine ödenmesi işlemi stopaj adı altında gerçekleştirilir. Stopaj ödemelerinin belirli şartlar dahilinde aylık ya da 3 aylık olarak yapılması mümkündür. Şirketin karı üzerinden ödenecek olan yıllık Gelir Vergisi üç aylık dönemler halinde olmak üzere önceden beyan edilip Geçici Vergi adı altında ödenir. Ödenen geçici vergiler daha sonra kurumlar vergisinden düşülür. Yıllık Gelir Vergisi ya da Kurumlar Vergisi ödemeleri şirketin yıllık net karı üzerinden hesaplanarak gerçekleştirilir. Daha önceden ödenmiş geçici vergiler olduğu takdirde bunlar daha sonra Kurumlar Vergisi’nden düşülür. Şahsi işletmeler defter beyan sistemine tabi olduğundan defter tasdiki yaptırmazlar. Yılda bir kez olmak kaydıyla bağlı oldukları meslek odasının üye aidatını, şirketler de Ticaret Odası üye aidatını öderler. Buna ek olarak aldıkları muhasebe hizmeti için de aylık olarak ödeme yaparlar.

İzmir SMMM diğer bir deyişle İzmir Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler Odası olarak adlandırılan kuruluş tüm İzmir mali müşavir hizmetleri için standart kriterler belirlenmesini sağlar. Bu sayede sektörde uygulanan hizmet ve ücret konularında denge sağlanması imkanı elde edilebilir.

Bordro Danışmanlığı Nedir?

Bordo hizmeti veren firmaların teknik bordrolama hizmetinin yanı sıra süreç yönetimini ve yasal risk yönetimini kapsayacak şekilde sunulan hizmet bordro danışmanlığı olarak adlandırılır. Bordro danışmanlığı hizmetleri kapsamında bordro ve özlük sisteminin analiz edilmesi ve olası risklerle birlikte alınması gereken önlemlerin raporlanması söz konusudur.

Çalışanların bordrolarının hazırlanması şirketler açısından çok önemli ve uğraştırıcı bir süreçtir. Bordro danışmanlığı hizmetleri kapsamında çalışanların maaş, yıllık izin, işe gelmedikleri gün gibi pek çok bilginin eksiksiz ve profesyonel bir şekilde işlenmesi mümkündür. Çalışanların özlük hakları, çalışılan iş süresi, kıdemi gibi son derece önemli bilgiler bordrolarda yer alır. Bu nedenle bordrolar hatasız hazırlanmalıdır.

Ayrıca çalışanların SGK girişleri zamanında yapılmalı, tüm hak edişler, vergiler, kesintiler ve pozisyonuna göre hak ettiği maaşlar doğru bir şekilde hazırlanmalıdır. Bu hakların doğru bir şekilde gösterilmemesi halinde yanlış bordrolama işlemlerine bağlı olarak yasal yaptırımlarla karşı karşıya kalınması riski vardır.

İşletmelerin Maliye Bakanlığı’nın herhangi bir denetimine tabi olmadan önce çalışanlarına ait çalışma belgelerini, SGK girişlerini ve özlük haklarını doğru şekilde yaptığından emin olmaları çok önemli bir konudur. Bunun yapılabilmesi için İş Kanunu mevzuatına tamamen hakim olunmalıdır. Ancak hukuki konulara üst düzey hakimiyet her işletme için her zaman mümkün değildir. Bu yüzden bordro denetim konusunun uzmanlarından hizmet alınması son derece önemli bir avantaj haline gelebilir.

Bordro danışmanlığı hizmeti ile her çalışanın işe giriş-çıkışları, özlük hakları, alacakları düzenli bir şekilde takip edilebilir. Bu süreçte personelin sigorta giriş çıkışından çok daha kapsamlı takipler yapılmalıdır. Personelin kimlik bilgilerinden unvanına, çalıştığı departmandan şirketle ilgili bilgilerinin KVKK kapsamında düzenlenmesi ve söz konusu değişikliklere göre güncellenmesi gerekir.

İş Kanunu kapsamında meydana gelen yeni güncellemeler konusunda firma bilgilendirilmeli ve yapılması gerekenler hakkında bildirimlerde bulunulmalıdır. Bordro danışmanlığı şirketlerin iş süreçlerini kolaylaştıran ve olası yasal sorunları önleyen etkili bir çözümdür.

Muhabir: TE Bilişim