"FİLYOS LİMANI TOSYALI'YA MI VERİLECEK"

ZONGULDAK 19.12.2021, 15:48 19.12.2021, 16:00
"FİLYOS LİMANI TOSYALI'YA MI VERİLECEK"

CHP Zonguldak Milletvekili Ünal Demirtaş’ın, 2022 yılı Ulaştırma Bakanlığı, Plan Bütçe Komisyonu’nda, Türkiye’nin en büyük 3 limanından biri olan ve Zonguldak, Filyos’ta yer alan, Filyos Limanı’nın üst yapı işleri ve liman işletmesi ile ilgili sorduğu sorular, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu tarafından yanıtlandı.

Ulaştırma Bakanlığı’nın verdiği yanıta tepki gösteren CHP’li Demirtaş; “Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın Filyos Limanı’nın işletmesi ile ilgili gönderdiği cevaptaki “3996 sayılı kanun uyarınca Yap İşlet Devret modeli ile ihaleye çıkılması için çalışmalar yürütülmektedir” ifadeleri yer almaktadır. Filyos Limanı’nın alt yapısı kamu kaynağı ile yapılmışken, liman işletmesinin de kamu tarafından yürütülmesi gerekmektedir. Kamuoyunda tank palet fabrikasını alan Tosyalı Holding’in, Filyos Limanı’nın işletmesini de alacağı konuşulmaktadır. Bakanlığın verdiği bu cevap da yap işlet devret yolu ile de Tosyalı Holding’e, Filyos Limanı’nın işletmesinin verilmesinin yolunun açıldığını göstermektedir” dedi.

 Konuyla ilgili olarak Ulaştırma ve Altyapı Bakanı’nın yanıtlaması istemi ile TBMM Başkanlığına bir soru önergesi de veren Ünal Demirtaş, şunları ifade etti;

TOSYALI HOLDİNG’E UYGUN İHALE ŞARTNAMESİ Mİ HAZIRLANACAK?

3996 sayılı sayılı Bazı Yatırım ve Hizmetlerin Yap-İşlet-Devret Modeli Çerçevesinde Yaptırılması Hakkında Kanun kapsamında yapılacak ihale ile Filyos Limanı’nın işletmesi, bir özel şirkete ya da yabancı bir şirkete verilebilecek ve bunun karşılığında da istenildiğinde belli garantiler sağlanabilecektir.

                Filyos Limanı, Türkiye’nin 3’üncü büyük limanıdır. Proje bu yönü ile önem taşımaktadır. Ayrıca, Filyos Limanı’nın önemi, Karadeniz’deki doğalgazın, Filyos Limanı üzerinden ulusal iletim ağına verileceğinin açıklanmasının ardından, bir kat daha artmıştır. Bu durum Filyos Limanı’nın kim tarafından işletileceğini de daha da önemli hale getirmiştir. Türkiye için önemli olan milli bir projede, Filyos Limanı’nın da kamu tarafından işletilmesi en uygun olandır. Ancak verilen cevaptan Yap İşlet Devret modeli ile ihaleye çıkılacağı ifade edilmektedir. Bu da limanın işletmesinin yine adrese teslim bir ihale ile yandaş bir şirkete peşkeş çekileceği şüphesini maalesef kuvvetlendirmektedir.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü’nün,31 Mart 2021 tarihinde CİMER’den verdiği cevaba göre; “Filyos Limanı Proje bedeli,  2.226.288.000,00 TL’dir. Yani Filyos Limanı Projesi için 2 milyar 226 milyon 288 bin liralık kamu kaynağı aktarılmıştır. Bu kadar yüksek miktarda kamu kaynağının aktarıldığı bir projeyi, kamunun değil de özel sektörün işletmesi için 3996 sayılı Bazı Yatırım ve Hizmetlerin Yap-İşlet-Devret Modeli Çerçevesinde Yaptırılması Hakkında Kanun kapsamında ihaleye çıkılması doğru değildir. Zonguldak kamuoyunda, Filyos Limanı’nın işletmesinin, 3996 sayılı kanun uyarınca Yap İşlet Devret modeli ile yapılacak ihale şartnamesinin Tosyalı Holding’e göre düzenleneceği ve bu şekilde Filyos Limanı’nın işletmesinin, adrese teslim ihale ile Tosyalı Holding’e verileceği iddia edilmektedir. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın, Filyos Limanı 3996 sayılı Bazı Yatırım ve Hizmetlerin Yap-İşlet-Devret Modeli Çerçevesinde Yaptırılması Hakkında Kanun uyarınca yapılacak ihale şartnamesinin Tosyalı Holding’e göre düzenleneceği ve bu şekilde Filyos Limanı’nın işletmesinin adrese teslim ihale ile Tosyalı Holding’e verileceği iddialarının doğru olup olmadığını açıklaması gerekmektedir.

5’Lİ ÇETEYE 6’INCI MI EKLENİYOR?

Ulaştırma Bakanlığı tarafından Filyos Limanı’nın 2 milyar 226 milyon 288 bin liralık altyapı işleri üstlenilmişken, üst yapısının ve işletmesinin özel sektör tarafından yapılması doğru değildir. Zonguldak kamuoyunun beklentisi de Filyos Limanı’nı kamunun işletmesi yönündedir. Kamunun üstün yararı gereği, milli bir proje olan Filyos Limanı’nın kamu tarafından işletilmesi gerekmektedir. Oysa tarafıma gönderilen cevaplardan, kamuoyunda dile getirilen iddialardan Filyos Vadisi Projesi’nin başından bu yana, Varlık Fonu Yönetim Kurulu Üyesi Fuat Tosyalı’nın sahibi olduğu Tosyalı Holding’in her türlü önceliğe sahip olduğu, serbest rekabet koşulları sağlanmadan Filyos Vadi Projesi’nin her yerinden Tosyalı Holding’in çıktığı dikkatlerden kaçmamaktadır.

Öncelikle, 6 günlük şirket olan Tosyalı Filyos Endüstri Bölgesi Yönetici Anonim Şirketi, Filyos Endüstri Bölgesi’nin yönetici şirketi olarak Sanayi ve Teknoloji Bakanı’nın oluru ile atanmıştır. Zonguldak açıklarında çıkan doğal gazı Filyos'a taşıyacak 190 kilometrelik çelik boru yapım işi de Tosya Holdinge ihalesiz olarak verilmiştir. Üstelik bu boruların maliyeti, İskenderun'da üretilerek, 880 kilometre taşınacağı için çok daha yüksek olacaktır. Doğal gazı taşıyacak olan çelik boru yapım işi ihalesiz olarak, serbest rekabet koşulları gözetilmeksizin Tosyalı Holding’e verilmiştir. Bunun yanında Filyos Nehri’nin batı tarafından kalan 51 hektar büyüklüğündeki sanayi parselinin de, Tosyalı Holding’e bağlı olan TOSÇELİK Profil ve Sac Endüstrisi Anonim Şirketi’ne tahsis edilmesi planlanmaktadır.

Tank palet fabrikasının sahibi olan Tosyalı Holding için ayrıca, Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı, Hatay'ın İskenderun ilçesindeki 2’nci Organize Sanayi Bölgesi’nin imar planlarını değiştirniş, bu değişiklik ile Fuat Tosyalı’nın Yönetim Kurulu Başkanı olduğu Tosyalı Holding’in sanayi bölgesinde denizi doldurarak yaklaşık 80 bin metrekare büyüklüğünde liman inşa etmesinin önünün açıldığı bilgisi basına yansımıştır.

Son olarak da yap, işlet devret modeli ile Filyos Limanı işletmesinin Tosyalı Holding’ e verileceği iddia edilmektedir. Ülkemizde önemli ve büyük bütün projelerde gizli kapaklı şekilde 5'li çeteye verilmekte iken Filyos Vadisi Projesi ile 5'li çeteye 6'ncı üye mi eklenmektedir? sorusunu aklagetirmektedir.

FİLYOS LİMANI’NI NEDEN DEVLET İŞLETMİYOR?

CHP Zonguldak Milletvekili Ünal Demirtaş önergesinde şu soruların yanıtlanmasını istedi;

1)Bakanlığınız tarafından Filyos Limanı’nın 2 milyar 226 milyon 288 bin liralık altyapı işleri yapılmış iken, üst yapı işlerini ve Filyos Limanı’nı neden devlet işletmemektedir?

2)Filyos Limanı işletmesinin 3996 sayılı Yap İşlet Devret modeli ile ihaleye çıkılmasına kim ya da kimler tarafında hangi gerekçe ile karar verilmiştir?

3)Filyos Limanı’nın 3996 sayılı sayılı Bazı Yatırım ve Hizmetlerin Yap-İşlet-Devret Modeli Çerçevesinde Yaptırılması Hakkında Kanun uyarınca Yap İşlet Devret modeli ile ihaleye çıkılması için hangi çalışmalar yapılmaktadır? Bu çalışmalar ne aşamadadır? Çalışmalar ne zaman tamamlanacaktır?

4) Filyos Limanı 3996 sayılı Bazı Yatırım ve Hizmetlerin Yap-İşlet-Devret Modeli Çerçevesinde Yaptırılması Hakkında Kanun uyarınca ihaleye ne zaman çıkılacaktır?

5) Filyos Limanı 3996 sayılı Bazı Yatırım ve Hizmetlerin Yap-İşlet-Devret Modeli Çerçevesinde Yaptırılması Hakkında Kanun uyarınca yapılacak ihale şartnamesinin Tosyalı Holding’e göre düzenleneceği ve bu şekilde Filyos Limanı’nın işletmesinin adrese teslim ihale ile Tosyalı Holding’e verileceği iddiaları doğru mudur?

6) Filyos Limanı’nın 3996 sayılı sayılı Bazı Yatırım ve Hizmetlerin Yap-İşlet-Devret Modeli Çerçevesinde Yaptırılması Hakkında Kanun uyarınca Yap İşlet Devret modeli ile ihaleye çıkılması için yapılan çalışmalar kapsamında ihaledeki muhammen bedel ne kadardır?

7) Filyos Limanı 3996 sayılı Bazı Yatırım ve Hizmetlerin Yap-İşlet-Devret Modeli Çerçevesinde Yaptırılması Hakkında Kanun uyarınca yapılacak ihale sonucunda hazine garantisi verilecek midir? Verilecekse nasıl bir garanti verilecektir?

Kaynak: (HALKIN SESİ)
Yorumlar (0)
-2
kar yağışlı
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Pendikspor 18 42
2. Bucaspor 1928 19 31
3. Amed Sportif Faaliyetler 19 30
4. Nazilli Belediyespor 19 28
5. Isparta 32 Spor 19 28
6. Kırklarelispor 19 28
7. Ankara Demirspor 19 27
8. Şanlıurfaspor 19 26
9. Kırşehir Belediyespor 19 26
10. Anagold 24Erzincanspor 18 26
11. Pazarspor 19 25
12. Uşakspor A.Ş. 18 25
13. Akhisarspor 19 23
14. CriptoSwaps Zonguldak Kömürspor 19 22
15. Tarsus İdman Yurdu 19 21
16. Karatay Termal 1922 Konyaspor 19 19
17. Eskişehirspor 19 16
18. TECO Karacabey Belediyespor 18 16
19. GMG Kastamonuspor 0 0
Takımlar O P
1. Trabzonspor 23 54
2. Konyaspor 22 45
3. Alanyaspor 23 38
4. Adana Demirspor 23 37
5. Fenerbahçe 23 37
6. Beşiktaş 23 36
7. Hatayspor 23 36
8. Başakşehir 22 34
9. Gaziantep FK 22 32
10. Sivasspor 23 31
11. Kayserispor 23 31
12. Karagümrük 23 30
13. Kasımpaşa 23 27
14. Göztepe 23 27
15. Galatasaray 23 27
16. Giresunspor 23 26
17. Antalyaspor 23 24
18. Rizespor 23 22
19. Altay 23 18
20. Ö.K Yeni Malatya 22 16
Takımlar O P
1. Ümraniye 21 45
2. Ankaragücü 21 45
3. Erzurumspor 21 38
4. Bandırmaspor 21 36
5. İstanbulspor 21 36
6. Eyüpspor 20 36
7. Samsunspor 20 33
8. Adanaspor 21 32
9. Manisa Futbol Kulübü 21 28
10. Tuzlaspor 20 27
11. Keçiörengücü 21 26
12. Gençlerbirliği 21 26
13. Boluspor 19 24
14. Kocaelispor 21 24
15. Menemen Belediyespor 21 23
16. Altınordu 21 22
17. Bursaspor 20 20
18. Denizlispor 21 19
19. Balıkesirspor 20 8
Takımlar O P
1. Manchester City 23 57
2. Liverpool 22 48
3. Chelsea 24 47
4. M. United 22 38
5. West Ham United 23 37
6. Arsenal 21 36
7. Tottenham 20 36
8. Wolverhampton Wanderers 21 34
9. Brighton 22 30
10. Leicester City 20 26
11. Aston Villa 21 26
12. Southampton 22 25
13. Crystal Palace 22 24
14. Brentford 23 23
15. Leeds United 21 22
16. Everton 20 19
17. Norwich City 22 16
18. Newcastle 21 15
19. Watford 20 14
20. Burnley 18 12