Devrek’te Nizamlar köyü yakınındaki toprak kayması  ağır da olsa devam ettiğinden Karşıyaka Mahallesi’ndeki yapılarda hasarlara sebep olmuştur. Daha önce yer yer çöken  Devrek-Ereğli yolu, artık kanayan bir yara halindedir.  Karşıyaka’da birçok ev boşaltılmış, mahalleye araç ve insan trafiği yasaklanmış,  resmi, siyasi bazı heyetler olay yerinde incelemeler yapmışlardır.  

                  Devrek-Ereğli yolu açma çalışmaları sırasında atılan toprak yükünün ağır baskısı sonucunda, alttaki toprağın kaydığı belirtiliyor. Toprağın hareketlenmesinin, su menfezlerinin toprak atıklarıyla kapanması sonucu,  yer altına kayan suların etkisiyle toprağın kaymağa başlaması  olarak da açıklaması yapılıyor. Toprak kayması kütlesel boyuta ulaşır, hız kazanırsa  -Allah korusun-  büyük bir faciaya da yol açabilir.

                Devrek halkı duruma dikkati çekmek için 18 Temmuz akşamı, Karşıyaka köprüsü girişinde Ankara yolunda oturma eylemi yaparak yolu trafiğe kapamıştır. Halk bir an önce  soruna çözüm  bulunmasını istemektedir. Yerel  yöneticilerin konuşmaları ise ikna edici olamamıştır. Bunun üzerine Zonguldak’tan olay yerine Çevik Kuvvet ve bir Toma aracı gönderildiği bilgileri gelmiştir. Gece saat 3.30 sıralarında ise halkın verilen sözler üzerine kendiliğinden dağıldığı belirtilmiştir.

                Zonguldak Vali Yardımcısı Vekili Kozlu Kaymakamı Ahmet Karakaya Devrek’e gelerek olaydan mağdur olan vatandaşlara her türlü desteğin verileceğini, AFAD ile kayma olayına da müdahale edileceğini belirtmiştir. Aslında şimdiki teknoloji ile bu işlerin daha kısa zamanda çözülmesi gerekli ama, sanırım mevzuat hazretleri halkın tepkisiyle olaya  yeni  vâkıf oluyor.  

            *****

                AKP iktidarının en çok övündüğü alanlardan biri de “yollarımız”dır. Yollarımız  12 yılda AKP iktidarı tarafından yeniden yapılmış oluyor!.

                Ama, Dorukhan-Zonguldak yolu,  bunca yıldır hala bitirilememiştir. Karlı kış aylarından, yağmurlu günlerden sonra, nasıl bir teknik ile yol yapma çalışması yapılmış ise, yolumuz hemen göçmekte, kaymaktadır. Yol müteahhitlerine ise “Niye bu yollar göçüyor?” diye soran  giden  de yoktur sanırım. Her işi Allah’a havale ediyoruz ya; Yağmur yağdı seller oldu, yollar göçtü. Allah’ın hikmeti!..

                *****

                Geçmiş tarihte Hollanda’dayız. Rotterdam körfezi etrafını dolaşma durumunda kalmışken, önümüzde bir yeraltı geçidi olduğu söylendi. Oradan geçmeğe karar verdik. Yani denizin altından geçiyorduk. Tünelin içi  pırıl pırıl ışıklandırılmış, tertemiz. Birden aklıma bizim Dorukhan Tüneli geldi. Geçmişte özellikle kış ve yağmurlu mevsimlerde şarıl şarıl sular akardı, kılıç gibi buzlar oluşurdu. Onarım için zor geçilen bir çevre yolu yapıldı, uzun süre onarıldı. Açıldı, sonraki kış yine sular aktı. Yeniden bir kez daha bakıma alınmıştı. Bunu anlattığımda yanımda oturan mühendis bana üç kelime ile yanıt vermişti: İyi malzeme, iyi işçi, iyi para!..

                Batılı kafa ne diyor: Malzemenin işe uygun kalitelisini  alacaksın. Bu malzemeyi kullanabilecek kaliteli yetişmiş -teknik adam dahil- işçi olacak. Onlara iyi para vereceksin..

                Bizde ne oluyor : İhaleyi en düşük fiyatı veren firma alıyor. Sonra? Sonrası malum!..

                *****

                Zonguldak-Karabük yolu da  bitirilememiştir. Oysa öncelikle Zonguldak- Bartın-Karabük-Ankara-İstanbul yolları yaz-kış her an ulaşıma açık olmalıdır. Bizde öyle midir? Deyim yerindeyse her kış mevsiminde  -gazeteler mi abartıyor bilemem-  neredeyse yolların açılması konusunda seferberlik ilan ediliyor gibidir.

                Belde, köy gibi yerleşim yerlerinde oturan insanlara, özellikle çocuklara sağlık başta olmak üzere her türlü hizmet, yardım, katkı ve destek yollar açık ve düzenli olursa gidebilecektir. Köy yolları ve şehirlerarası yollar nedense ilk kar düşer düşmez kapanıyor. Açmak için de günlerce uğraş veriliyor.

                “Şu kadar köy yolu kapandı” denildiğinde, o köylerde oturanlar yapayalnız kalmaktadır. Sadece Allah’a sığınabilmektedirler. Tamam, sığınsınlar da “Devlet nerdedir, devlet?” Bizden vergi alan, bizi asker eden devlet nerdedir?  

                *****

                Yollar konusunda Zonguldak en şanssız illerden biri olmalıdır. Daha önce sözünü ettiğimiz   Zonguldak’ı Filyos’a kısa ve kestirmeden bağlayan “Dev proje”, gazete haberi ve politik söylem olmaktan çıkarılmalı, mutlaka ele alınmalı, hayata geçirilmelidir.

                Filyos-Türkali-Göbü yolu, geçen kış olanlar hiç akıldan çıkarılmadan mutlaka yeniden ve hemen düzenlenmeli, rahat trafik imkanı sağlanmalıdır. Kapuz’dan Filyos’a kadar, Zonguldak’tan Kozlu ve Ereğli’ye kadar bir çok küçük, temiz, kullanılır durumda olan plajlarımızın yolu da araç ve insan  trafiğine uygun hale getirilmelidir. Nihayetinde yapılacaklar insana hizmettir.

                *****

                Çaycuma- Filyos yolu da en kısa zamanda çift yola dönüştürülmelidir. Şimdiye kadar niye düşünülmedi bilemem. “Ne varmış gidip-geliyoruz işte!” denilebilir. Kentleşmenin yol ile başladığı söylenir. Karaman-Çayköy çevresinin Zonguldak-Ankara yolu geçmezden önceki  halini bir gözlerimizin önüne getirelim. Bir de şimdiki durumuna bakalım. Çaycuma-Filyos hattı da öyle olacaktır.

                Bartın’ın il yapılmasıyla Amasra’yı yitiren Zonguldak, 25 yıldır  Filyos’un yol  sorununu çözememiştir.  Kara, hava, deniz ve demiryoluna sahip bir Filyos, kısa zamanda bölgenin turistik merkezi haline gelecektir. Dünyaca ünlü Çayır mağarasını ve Kalafatlı köyünde ortaya çıkan Amrossia mozaiklerini de bu turizm çerçevesi içinde düşünmeliyiz. Yollarını özel önemle hemen yapmalıyız.

                 Tarih ve doğa açısından baktığımızda  Filyos, sadece Batı Karadeniz bölgesinin değil, İç Anadolu’nun da önde gelen bir turizm merkezi olabilecek kapasiteye sahiptir. Büyük orman alanlarına sahip Devrek’i de bu paralelde düşünmeliyiz. Bu düşünce  yapılanması içine, anılan bölgelerdeki tarihi  kalıntıları ve yeşil doğa ile dağ turizmini de katmalıyız. Günübirlik piknik ve konaklama alanları oluşturmalıyız. Var olanları da elden geçirmeliyiz. 

                *****

                Çaycuma-Zonguldak arasında Güdüllü üzerinden Kırat mevkisine  ve oradan Zonguldak’a inen eski stabilize bir yol vardı. Eski Demokrat Parti milletveklili Avni Yurdabayrak’ın kayınbiraderi Hayri Genç’in  müteahhitliğinde 1950’li yıllarda o zamanki teknoloji ile on yılda bitirilememişti.

                Yeni Cami arkasından başlayan bu yol, Çamlık altından Yaka köyünün güneyinden geçerek Güdüllü’ye uzanır, Sofular üzerinden Kırat’a oradan Zonguldak’a iner. Çayır Mağarası güzergahı da olan  bu yolun da onarılarak eski  işlerliğine kavuşturulması beklenir. Yolların düzgün olarak yapılması turizm hareketlerini, araçları ve araç trafiğini de rahatlatacaktır.